Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Thursday, October 12, 2017

Keluarga Sunnah!!



*‼Mohon baca dan berlapang dada* ‼

*Perkongsian ~*

Hari ni saya nak share sikit beberapa points penting yang saya belajar daripada 4 tokoh yang amat saya kagumi (Ustaz Ebit Lew, Ustazah Fatima Syarha, Ustaz Pahrol dan Ustaz Hariyanto) di Seminar Keluarga Sunnah di Matrade KL, Sabtu lepas.
.
Baca,
dan perlahan-lahan ubah ke arah yang lebih baik.
Kita usaha sama-sama, ok?
.
.
🔴 Jaga solat awal waktu, PASTI keluarga akan bahagia. Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu, ibarat langit dan bumi. Jauh bezanya. Dan Allah akan hujani rezeki pada rumah orang-orang yang jaga solat di awal waktu.
.
🔴 Wujudkan ta'lim dalam rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Ta'lim adalah sesi berkumpul sekeluarga dan bercerita tentang Allah, kisah nabi, tafsir quran, atau hadis2. Jadikan rumah kita sebahagian dari taman syurga.
.
🔴 Wujudkan 3 waktu ini dalam keluarga, sekurang-kurangnya sekali sehari: Solat berjemaah, Makan berjemaah, dan Bercerita/berbual.Dan dalam ketiga-tiga waktu ini, haramkan handphone dan TV.
.
🔴 Menguap atau melihat handphone ketika pasangan atau anak-anak sedang bercerita, adalah akhlak yang sangat buruk.
.
🔴 Sebut nama pasangan dan anak-anak dalam doa selepas solat, setiap hari.
.
🔴 Banyakkan menyebut "ya arhamar rahimin" (Yang Maha Pengasih dan Penyayang). Supaya setiap anggota keluarga kita juga sentiasa ada dua sifat itu-- penyayang dan pengasih.
.
🔴 Hindari sikap MALAS. Buang perkataan MALAS dalam kamus hidup. Allah benci orang yang malas, Allah menyempitkan rezeki orang yang malas. Kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan social media, kurangkan berhibur. Kerana itu punca malas.
.
🔴 Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga mampu berlembut dan bertoleransi sesama sendiri. Kalau kita masih berkasar, kerap bertelingkah, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri, maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah.
.
🔴 Orang yang paling kaya dan bahagia adalah orang yang kenal Allah, percaya Allah, RASA Allah sentiasa melihat, dan yakin setiap musibah dan nikmat itu adalah kerana kasih sayang Allah.
.
🔴 Apa ciri-ciri rumah yang Allah suka? Rumah yang sentiasa bersedia menyambut Rasulullah saw sebagai tetamu. Bayangkan Rasulullah nak datang rumah kita petang ni. Adakah kita akan malu atau mengelak? Adakah kita akan sorokkan mana2 majalah, DVD, frame gambar? Adakah kita akan hulurkan Quran yang berhabuk (dah lama tak baca) kepada Rasulullah? Atau adakah kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia untuk menyambut Rasulullah, dan yakin baginda akan suka berkunjung ke rumah kita? Tepuk dada.
.
🔴 Nafkah wajib seorang suami kepada isterinya ada 3: Tempat tinggal, Makanan, Pakaian. Suami isteri yang tinggal di rumah mak atau mak mertua atas sebarang sebab, bermaksud suami belum menyempurnakan nafkah tempat tinggal. Tapi kalau tiada pilihan, suami tetap perlu beri bayaran sewa (atau sumbangan setimpal) kepada tuan rumah, bagi menyempurnakan nafkah tersebut. Ini kewajipan. Dan kalau tak ditunaikan, suami akan menanggung dosanya, dan boleh jadi asbab rezeki keluarga sempit dan rumahtangga tak bahagia.
.
🔴 Rasulullah saw tak pernah merungut apabila makanan yang disediakan isterinya tak sedap, kekurangan pada sikap/layanan isterinya, kenakalan anak-anak, sikap ego orang tua, rajuk/cemburu isterinya, atau sebarang kesusahan dalam rumahtangga. Rasulullah tak pernah merungut. Kerana merungut adalah salah satu tanda hati telah hitam.
.
🔴 Macam mana nak bersihkan hati yang hitam? Rajin basuh toilet, bersihkan rumah. Kerja-kerja "kotor" sebegini akan membersihkan hati dan menundukkan jiwa. Sambil bersihkan tandas, repeat dalam hati--
"Rajiah, kau bukan siapa-siapa, kau takde apa-apa, kau tak pernah buat apa-apa. Semua kebaikan yang ada pada kau, adalah kuasa dan pertolongan Allah semata-mata." 😭
.
🔴 Setiap kali kita nampak keburukan atau kekurangan pada pasangan dan anak-anak--
SABAR.
Betulkan diri sendiri dulu. Kadang2 kekurangan itu bukan pada pasangan atau anak-anak, tapi pada diri sendiri yang gagal bersyukur, gagal mendidik dan gagal menjadi contoh yang baik. Orang yang betul2 yakin dengan Allah, tak pernah pandang rendah pada orang lain, termasuk dirinya sendiri.
.
🔴 Setiap kali buat kebaikan, jangan harapkan pujian daripada pasangan, tapi harapkan Allah pandang dan Allah sayang. Sebab bila Allah sayang, automatik seluruh makhlukNya sayang pada kita.
.
🔴 Kekalkan mawaddah (romantik) dalam rumahtangga. Jalan pegang tangan, baring atas riba pasangan, peluk pasangan, pandang wajah pasangan dengan rasa cinta. Biarpun di hadapan anak-anak.
.
🔴 Ringankan mulut untuk ucapkan kata cinta, kata penghargaan, pujian dan dorongan kepada pasangan dan anak-anak setiap hari. Itu akan melembutkan hati dan mengeratkan hubungan.
.
🔴 Rasulullah saw tak pernah pukul/rotan/kurung/ikat/meninggikan suara kepada pasangan dan anak-anak. Baginda bijak menggunakan kemahiran komunikasi dan tutur kata yang berhemah untuk selesaikan sebarang konflik dan stress. Kekerasan dan kekasaran fizikal hanya akan mengeraskan hati dan menjarakkan hubungan.
.
🔴 Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Dan cara mati kita menentukan cara kita dibangkitkan semula nanti. So kalau nak kesudahan yang baik, betulkan cara hidup bermula sekarang!
.
🔴 Sentiasa buat kebaikan, walaupun kepada pasangan yang tak pandai menghargai, pasangan yang ego, pasangan yang jahil, pasangan yang tak membalas kebaikan tersebut. Kerana setiap kebaikan yang kita buat, pasti akan dibalas oleh Allah. Buat baik, sebab nak Allah sayang, bukan sebab nak pasangan sayang. Ingat, tiada satu pun kebaikan yang sia-sia!
.
🔴 Rumahtangga yang sejahtera adalah salah satu syurga dunia. Sesiapa yang tak berusaha untuk capai syurga dunia, tak akan mampu beroleh syurga di akhirat nanti. Maka penting untuk kita berusaha capai keluarga sejahtera, sebelum mati.
.
🔴 Suami yang rajin tolong basuh pinggan, bukan suami dayus. Suami yang rajin tolong sidai baju, bukan suami dayus. Suami yang tolong mandikan anak-anak, bukan suami dayus. Suami yang patuh cakap isterinya, bukan suami dayus. Tapi suami dayus, adalah suami yang tak mampu membimbing isterinya ke jalan Allah, tak mampu menjaga aurat isterinya, tak mampu membentengi isterinya dari azab api neraka.
.
🔴 Rumahtangga yang sentiasa ada solat dan zikir di dalamnya, pasti akan tenang dan bahagia.
.
🔴 Jarak sesuatu masalah dengan penyelesaiannya, ibarat jarak dahi dengan tempat sujud. Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembali pada Allah.
.
🔴 Kualiti sesebuah keluarga terletak pada kualiti solat anggotanya.
.
🔴 Sentiasa bersedekah sesama anggota keluarga. Kerana sedekah itu lebih tajam daripada doa.
.
🔴 Keluarga adalah asas hidup. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup akan mudah.
.
🔴 Seorang suami perlu ada sifat "ghirrah". (Bukan ghairah. Itu memang dah confirm ada. 😂) Ghirrah bermaksud cemburu. Cemburu yang bertujuan untuk memelihara kehormatan isteri dan menghindar isteri daripada maksiat dan dosa. Contoh, kalau isteri nak keluar dengan kawan2, suami boleh izinkan. Dengan syarat, auratnya terpelihara, pergaulannya terjaga.
.
🔴 Doa bila rumahtangga dilanda badai atau musibah:
Surah At-Taubah, ayat 128-129.
Ini doa favourite Rasulullah saw.
.
🔴 Doa supaya satu keluarga sentiasa jaga solat:
Surah Ibrahim, ayat 40.
.
🔴 Doa supaya Allah sentiasa pelihara ibu bapa kita, dan jadikan anak-anak kita taat:
Surah Al-Ahqaf, ayat 15.
.
🔴 Doa memohon zuriat, dan agar Allah sentiasa beri kesabaran ketika belum ada zuriat:
Surah Maryam, ayat 1-10.
.
.
Semoga apa yang saya kongsikan ini bermanfaat, dan menjemput rahmat Allah ke dalam keluarga kalian.
.
Ini cuma perkongsian.
Bukan nasihat, atau jauh sekali nak tunjuk bagus.
.
Sama-sama kita berlapang dada,
cuba ikut sunnah Rasulullah,
dan perlahan-lahan kayuh kembali kepada Allah.
.
Sementara masih dipinjamkan nyawa ni. 😊

Sunday, October 1, 2017

Histeri di DUN Lama Kuching!


KUCHING: Festival Praktikum Seni 2017 yang berlangsung di DUN Lama di sini malam tadi terpaksa dibatalkan berikutan berlakunya serangan histeria kepada kebanyakan peserta persembahan.

Kejadian berlaku sekitar jam 9 malam ketika kumpulan kedua sedang mengadakan persembahan.

“Ketika tarian sedang berlangsung di atas pentas, kami terdengar jeritan dari belakang pentas. Dan ia bukan sebahagian daripada persembahan.

“Beberapa  peserta, lelaki dan perempuan selepas itu kelihatan rebah,” kata seorang saksi.

Seorang saksi lain memberitahu, ada antara yang mengilai sebelum pengsan dan menjangkiti rakannya yang lain yang terus menangis dan ketakutan.

“Keadaan amat menggemparkan dan menakutkan, apatah lagi dalam suasana dewan bergelap dan sejuk,” katanya.

Beberapa saksi turut melihat ada peserta yang histeria melarikan diri, namun sempat ditangkap.

Difahamkan, pihak penganjur, Kementerian Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri telah memanggil pengamal perubatan Islam untuk menenangkan sebahagian peserta yang menjadi mangsa, dan usaha ini dikatakan berlangsung hingga lebih jam 11 malam tadi.

Berdasarkan maklumat yang diperoleh oleh sarawakvoice.com, ia bukan kali pertama gangguan makhluk halus berlaku di dewan tersebut.

Sumber: sarawakvoice.com

Tuesday, September 26, 2017

Dosa Ibubapa!

السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

*TANYALAH USTAZ TV9*
(Ustaz Muhammad Azman Mohd Husin)

*DOSA IBUBAPA*
•••••••••••••••••••••••••
Ibubapa tidak maksum dan mungkin ada dosa² dari ibubapa.
Allah berfirman wahai org² yg beriman jgn mengkhianti Allah dan jgn mengkhianati Rasul dan jgn mengkhianti amanah²(amanah sebagai seorang anak,ibubapa,pemimpin dll)ketahuilah harta dan anak pinak adalah dugaan.
Allah perintahkan supaya kita tidak khianat pada Allah dan Rasul.
Dan segala amanah yg Allah berikan pada kita,hendaklah ditunaikan amanah itu.
Harta² dan anak² pinak adalah satu cubaan dan dugaan.
Allah cipta manusia utk beribadah dan menguji siapa yg terbaik amalannya.
Harta adalah amanah dan belanjakanlah harta pada jalan yg diredhai.
Syukurilah adanya anak² dgn mentarbiahkannya.
Jika ibubapa berjaya mendidik anak² kepada mengingati Allah,ibubapa mendapat pahala yg besar.
Ibubapa perlu menunjukkan contoh yg terbaik pada anak².
Jika ibubapa mahu anak² bersolat dan berpuasa,ibubapa perlu bersolat dan berpuasa.

*APAKAH YG DIMAKSUDKAN DGN DOSA IBUBAPA DAN APAKAH YG DILAKUKAN ANAK² HARI INI KERANA DOSA KERANA DOSA IBUBAPA MASA DULU?*
Dosa ibubapa ialah membiarkan anak² tidak diberikan pendidikan.
Tidak memberi nafkah juga adalah satu dosa.
Tidak menasihati anak² kearah kebenaran dan tidak menegur anak² juga satu dosa.
Boleh jadi jika anak tidak solat,mungkin kerana ibubapanya juga tidak solat dan inilah balasan yg Allah berikan pada anak² kerana ibubapa dulu yg tidak solat.

*SEKIRANYA IBUBAPA SUDAH MENYURUH ANAK² BERSOLAT DAN MENUTUP AURAT APAKAH MASIH BERDOSA JIKA NAK MASIH TAK MAHU SOLAT DAN MENUTUP AURAT?*
Allah maha adil dan Allah tidak menzalimi hamba²Nya.
Sekiranya ibubapa sudah menegur anaknya tapi anaknya tetap berdegil,dosa itu ditanggung oleh anak².
Kerana cuma si pelaku  sahaja yg menanggug dosa.
Tidaklah dosa itu diberikan pada org lain kecuali jika ibubapa yg membiarkannya.
IBUBAPA BERDOSA JIKA MEMBIARKAN ANAK² TIDAK SOLAT DAN TIDAK MENUTUP AURAT.
3 golongan yg tidak masuk syurga adalah:
1)Dayus iaitu bapa yg membiarkan/tidak mempeduli anak tidak solat,tidak menutup aurat,membiarkan anak² keluar malam dll.
2)Lelaki yg menyerupai perempuan.
3)Org yg sentiasa ketagih arak(tak bertaubat)

*ADAKAH IBUBAPA YG TELAH MENINGGAL DUNIA TETAP DAPAT DOSA JIKA ANAK² MASIH MELAKUKAN DOSA?*
Kewajiban mendidik anak adalah kewajiban ibubapa.
Guru sebagai pembantu mendidik anak².
Mendidik anak tentang agama adalah tugas ibubapa.
Ada seorang mengadu pada Rasulullah dia nak menghantar anak pada org yg mengaji Al~Quran dan guru itu minta bayaran dan Nabi kata jika engkau mampu mengajar lebih baik engkau mengajar jika tak mampu berilah bayaran pada guru yg mengajarkan anak mengaji Al~Quran.
Ada org yg mengadu pada Sadina Umar bahawa anaknya anak derhaka.
Sadina Umar kata sudahkah engkau beri hak kepada anakmu?
HAK PADA ANAK:
Memberi nama yg baik.
Mencari isteri yg baik.
Mengajarkan Al~Quran.
Sahabat itu kata aku tak beri ketiga~tiga hak ini dan Sadina Umar kata redhalah dan ajarkan Al~Quran pada anak kerna masih belum terlewat.
NASIHAT KEMBALI PADA ANAK² DAN SURUHLAH ANAK² SOLAT DAN MENUTUP AURAT KERANA PINTU TAUBAT MASIH TERBUKA DAN ALLAH MAHA PENGAMPUN.

*SEMUA IBUBAPA NAK ANAK² JADI BAIK DAN APABILA SUDAH BELAJAR KE IPT, PENGARUH RAKAN² MENJADI PERANGAI ANAK² BERUBAH,APAKAH INI KESILAPAN DIDIKAN IBUBAPA ATAU PENGARUH KAWAN²?*
Bila ibubapa dah berpisah dgn anak² walaupun mereka jauh dari mata kita,tetaplah telefon mereka dan sentiasa beri nasihat berterusan dan jgn lupa banyakkan berdoa.
Ini adalah usaha ibubapa.
Jika sebelum ini ibubapa sudah didik anak² dan anak² masih melakukan dosa,ini adalah dosa yg ditanggung sendiri oleh anak² bukan lagi dosa ibubapa.

*BAGAIMANA IBUBAPA YG TIDAK ADIL ATAU PILIH KASIH PADA ANAK²?*
Nabi suruh kita berlaku adil pada semua anak².
Jika seorang anak dapat satu pemberian dari seorang ayah,anak² lain juga mesti dapat juga.
Supaya anak tidak terasa hati.
Kewajiban seorang ketua keluarga juga ialah memastikan ahli keluarganya selamat dari api neraka.
Dan sebagai anak jgn menjadi sebab ibubapa masuk neraka dan banyakkanlah mendoakan ibubapa.

*APAKAH DALAM ISLAM ADA MENYURUH MENASIHATI ANAK DGN HIKMAH?*
Ya ...Ada.
Ajaklah ke jalan TuhanMu dgn nasihat yg baik dan berhikmah.
Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yg beriman dan beramal soleh dan berpesan~pesan dgn kebenaran dan berpesan~pesan dgn kesabaran.
Meninggalkan maksiat juga adalah amalan soleh.
Menasihati dan berpesan~pesan dgn kebenaran dan berpesan~pesan dgn kesabaran juga adalah amalan soleh.

*BERDOSAKAH SEORANG ANAK YG  MENEGUR SEORANG IBU YG SUKA MEMBUKA AIB ANAK²?*
Membuka aib adalah berdosa.
Sepatutnya tidak berlaku ibubapa yg membuka aib anak² pada jiran atau pada org lain.
Ibubapa tidak boleh membuka aib anak dan anak juga tak boleh buka aib ibubapa.
Tidak menjadi kesalahan jika anak menegur ibubapa yg suka membuka aib anak².
Tegurlah dgn berhikmah.

*SEKIRANNYA IBUBAPA MELAKUKAN DOSA TERHADAP ANAKNYA,BOLEHKAH ANAK²  BOLEH PUTUSKAN SILATURAHIM?*
Walaupun ibubapa buat dosa...Seorang anak tak ada hak utk memutuskan silaturahim dan juga jgn putuskan silaturahim dgn adik beradik dan sahabat² juga.
Jika 3 hari sahaja tidak bertegur sapa,tidak boleh masuk syurga.

NABI MENEGUR SEORANG ANAK YG MENGAMBIL MAKANAN DGN TANGAN KIRI DAN TAK BACA بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
NABI KATA AMBILLAH DGN TANGAN KANAN DAN SEBUTLAH NAMA ALLAH بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم SERTA AMBILLAH YG PALING DEKAT.
NABI AJARKAN PADA KITA SUPAYA AJAR ANAK² MAKAN SEJAK DARI KECIL.

*BAGAIMANA IBUBAPA YG TIDAK BIMBING ATAU MEMBERI HAK TERHADAP ANAK² ITU DIKIRA IBUBAPA DERHAKA?*
Ya ..jika ibubapa tidak menunaikan hak pada anak² juga boleh disebut ibubapa derhaka dan dan berdosa.
Mendidik anak² bukan sahaja pada solat tapi juga pada akhlak.

*BERDOSAKAH IBUBAPA YG MENGHALANG ANAK² BERKAHWIN AWAL?*
Itu adalah hak seorang wali(ayah)
Jika seorang ayah memberi sebab yg munasabah kenapa tidak boleh kahwin awal dan anak tetap melakukan zina,ini menjadi dosa kepada anak bukan lagi dosa ibubapa.
Dan janganlah menolak jika yg datang meminang itu seorang lelaki yg soleh supaya tidak berlaku zina.

#InShaaAllah_Aamiin
#BiarTahuJanganKeliru

Isu lalai!

Dengar kat Radio IKIM Ustaz Pahrol Mat Juoi kupas tentang isu LALAI.

Mula-mula Ustaz kongsi tanda-tanda lalai.  Antaranya:
1. Kurang membaca Al Quran
2.  Kurang berzikir
3.  Lalai dalam solat, kurang ingat pada Allah; tidak fokus, sering terlupa bilangan rakaat, melewatkan solat, kurang solat jemaah
4.  Banyak membuang masa; untuk hiburan
5.  Kurang atau malas berdoa.  Kalau berdoa, tidak ada penghayatan, pakat hafal saja.
6.  Memanjang sibuk dengan urusan dunia; mudah stress
7.  Cara hidupnya menyerupai musuh Islam
8.  Tak berhati-hati dengan perkara yang syubhah dan haram

Ada juga Ustaz sebut; jarak antara hati kita dengan ketenangan, ibarat 'jarak' kita dengan Al Quran.

Pesannya, beli Al Quran guna duit sendiri.  Pilih ikut citarasa kita.  Cakap dengan Al Quran tu, kita nak bersahabat dengan dia.

Kemudian, Ustaz cerita tentang akibat lalai:
1.  Kurang semangat nak beribadah, tidak suka baca quran
2.  'Bunuh' kebaikan yang kita buat; kita tak nampak berbuat baik itu suatu yang utama
3.  Hilang fokus dalam hidup
4.  Mudah lesu dan buntu,sentiasa rasa esok masih ada.

Sebab-sebab lalai:
1.  Mengulang-ulang dosa kecil sampai jadi kelaziman
2.  Berkawan dengan orang-orang yang lalai
3.  Berada dalam persekitaran 'rosak' (Contoh: pergaulan bebas dengan bukan muhrim, dedah aurat dan buat maksiat), berada di situ bukan untuk tujuan berdakwah
4.  Tidak berzikir
5.  Terjerat dalam perancangan-perancangan licik musuh Islam (Contoh: berlebihan dalam mendengar lagu, tonton filem dan rancangan sukan )

Cara-cara untuk atasi:
1.  Cari sahabat yang baik
2.Hadiri majlis ilmu
3.Bagun mlm dan solat
4. bnykkan zikir
5. rajin baca quran
6.Bersangka baik dgn org lain.

Share lah jika ia memberi manfaat...

Rezeki pelbagai rupa!

Dulu saya sangkakan, rezqi itu bila dapat menghasilkan wang, urusan pekerjaan lancar, banyak tabungan, banyak aset disana sini, intinya : harta.

Setelah mencari2 apa makna rezqi dalam Islam (sesuai yang tertera dalam alquran dan hadis), ternyata saya salah besar.

Ternyata,
▪Langkah kaki yang dimudahkan untuk hadir ke Majlis Ilmu, itu adalah rezqi.

▪Langkah kaki yang dimudahkan untuk solat berjamaah di Masjid, adalah rezqi.

▪Hati yang Allah jaga jauh dari iri, dengki, dan kebencian, adalah rezqi.

▪Punya teman-teman yang soleh/ solehah dan saling mengingatkan dalam kebaikan, itu juga rezqi.

▪Saat keadaan sukar penuh keterbatasan, itu juga rezqi. Mungkin jika dalam keadaan sebaliknya, justru membuat kita kufur, sombong, bahkan lupa diri.

▪Punya orang tua yang selalu sakit, adalah rezqi, kerana merupakan ladang amal pembuka pintu syurga.

▪Tubuh yang sihat, adalah rezqi. Bahkan saat diuji dengan sakit, itu juga bentuk lain dari rezqi karena sakit adalah penggugur dosa.

▪Dan mungkin akan ada jutaan daftar panjang lainnya bentuk-bentuk rezqi yang kita tidak sadari.

Justru yang harus kita waspada adalah ketika hidup kita berkecukupan, penuh dengan kemudahan dan kebahagiaan, padahal begitu banyak hak Allah yang tidak kita tunaikan.
Muhasabah diri ini...

Rintihan anak banduan!

Permintaan TERAKHIR Banduan Yang Dihukum Mati Ini Buat Polis MENANGIS !!!
5 September 2017 admin

Allah Allah Allah…Beberapa hari sebelum dihukum gantung dia diberi peluang oleh pihak polis untuk menulis permintaan terakhir.Menggeletar tangan polis bila baca surat permintaan budak ni.Sebak sangat.Nak tau apa yang ditulisnya jom kita baca………….. Admin sendiri nangis. =(

………………………………………………..

Permintaan TERAKHIR Banduan Yang Dihukum Mati Ini Buat Polis MENANGIS !!! | Seorang banduan akhir’,iaitu yang menantikan hukuman mati meminta sebatang pen dan sekeping kertas sebagai ‘permintaan terakhir’nya.Selepas menulis selama beberapa minit,banduan tersebut meminta pegawai penjara untuk menyerahkan surat yang ditulis itu kepada ibu kandungnya.

IBU…,

Sekiranya terdapat LEBIH keadilan di dunia ini,kita berdualah yang seharusnya dihukum bunuh,dan bukan hanya saya seorang.Ibu juga bersalah ke atas liku kehidupan yang saya jalani.

INGATKAH IBU ketika saya mencuri basikal milik seorang budak lelaki yang sebaya saya?Ibu yang membantu saya menyorokkan basikal itu dari pengetahuan ayah.

INGATKAH IBU ketika saya mencuri wang dari dompet jiran kita?Ibu juga yang pergi bersama saya ke sebuah pasaraya untuk membelanjakannya.

INGATKAH IBU ketika saya bertengkar dengan ayah dan kemudian ayah pergi meninggalkan kita?Ayah sekadar mahu memperbetulkan diri saya kerana perbuatan saya mencuri keputusan akhir sebuah pertandingan yang menyebabkan saya dibuang sekolah.

IBU…

KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak,yang tidak lama selepas itu saya menjadi seorang remaja yang bermasalah.Dan sekarang,saya hanyalah seorang lelaki yang rosak.

KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak yang memerlukan pembetulan,bukannya keizinan (untuk berbuat kerosakan).

TETAPI,SAYA TETAP MEMAAFKAN IBU…

Saya mohon agar surat ini sampai kepada seberapa banyak ibubapa di dunia ini,agar mereka tahu yang menjadikan seorang anak itu baik atau jahat adalah…PENDIDIKAN IBUNYA!!!.

Terima kasih ibu kerana MEMBERIKAN ‘nyawa’ kepada saya dan juga menyebabkan saya KEHILANGANNYA.

Dari anakmu,

(Seorang Banduan Hukuman Mati)

***********************************************

PELAJARAN BUAT IBUBAPA


Perkara paling sukar dalam usaha memperbetulkan masyarakat sekarang ini ialah untuk membuatkan seorang ibu SEDAR akan kesilapan diri mendidik anaknya.Lebih sukar lagi untuk menerima teguran tentang tabiat buruk yang telah berlaku pada anaknya sekalipun bukti terang nyata di depan mata.

Tiada guna adanya ayah yang tegas dan bijaksana sebagai ketua keluarga jika si ibu tidak telus dan tulus merujuk dan berkongsi maklumat mengenai perkembangan anak-anaknya.Apabila sedar,keadaan sudah terlambat…. “Rebung sudah menjadi buluh”.

Lebih sulit lagi jika si Ayah juga jenis yang tidak ambil kisah.Hal ehwal keluarga dan urusan anak-anak diserahkan kepada isteri semata-mata.Urusan mencari rezeki dan persekolahan anak semuanya si ibu uruskan.Apabila anak bermasalah,mencuri,merempit,merogol,hisap dadah bahkan dilokap polis pun minta isteri juga yang uruskan.

Ramai sekali suami yang hanya tahu meniduri isteri sahaja.Lebih berat lagi jenis yang hari-hari minta duit isteri dan asyik keluar bersama rakan-rakan sampai ke tua.Ada pula yang kaki joli,ketagihan dadah,arak dan judi.Ada pula yang hanya mahu mencukupkan quota poligami sahaja.Kemudian dikuda pula semua isteri yang ada untuk turut ‘membiayai’ dirinya.Hidup tidak ubah seperti ‘jantan sewaan’ sahaja.

Ada ibu yang berjaya melepasi ujian ini. Ada pula yang terpaksa membiarkan bukan sahaja anak,malah diri sendiri untuk ikut mencuri.Mungkin dia ‘terpaksa’ kerana itu sahaja punca nafkah buat mereka.

Apapun,perlu diingat bahawa tugas utama ibu adalah mendidik anak.Jika berjaya ibu melangkah ke syurga,maka jejak yang sama jugalah bakal diikuti oleh anaknya.JEJAK KAKI IBU itulah yang menjadi hakikat di sebalik ungkapan, “syurga itu di telapak kaki ibu”.Kisah Siti Hajar dan Ismail a.s. adalah antara contohnya.

Jika ibu sampai bersikap degil dan mungkar,maka jejak yang sama jugalah bakal ditiru oleh anak-anaknya.Kisah isteri dan anak-anak Nabi Noh a.s. adalah rujukannya.

Semoga kisah pendek ini ada motivasinya buat ibubapa (termasuk) aku sendiri....

Hasil responden bahaya telefon pintar?

Saya menyertai taklimat dan perbincangan dengan kumpulan sukarelawan NGO islam petang tadi berkaitan pembentangan masalah sosial pelajar pelajar melayu di sekolah rendah dan sekolah menengah.

Hasil dari beberapa kumpulan yg dibahagikan bagi membuat kajian permasalahan sosial pelajar yg telah mendapatkan beberapa pelajar dan waris di interview secara lapangan di kawasan seluruh pulau pinang dan di sasaran beberapa buah sekolah.

Hasil perbentangan dari kawan saya dapatan responden yg di interview dan pengumpulan data tersebut yg telah menunjukkan diantaranya  punca punca utama berlaku kejutan sosial yg diluar jangkaan adalah disebabkan penyumbang adalah talipon bimbit yg waris berikan kepada anak anak.

Hasil dari pemberian itu kami dapati anak anak yg berumur 10 tahun sudah mempunyai akaun FB, whapps, intergram, wechat dan lain2 hubungan media maya. Al hasil dari fasiliti ini 80% anak anak menyalah guna kemudahan tersebut dengan sebahagiannya mengekses gambar gambar porno (lucah) dan lain2 yg berunsur kepada pengodaman fikiran positif dan rasional. Dengan itu mereka berpotensi untuk melakukan perkara tersebut ditahap hampir 90% untuk mencuba apa yg mereka lihat melalui handphone tersebut.

Maka kami dapati punca utama permasalahan sosial anak anak melalui talipon adalah peratusan yg cukup tinggi mempengaruhi kehidupan mereka. Yg paling malang hasil interview kami dengan beberapa ibubapa pelajar hampir 70% ibubapa tidak mampu kawal pengunaan talipon anak anak dan apa yg dilakukan pada handphone tersebut.

Oleh itu kami yakini bahwa anak anak islam sekrang sudah dimomok dengan racun handphone sehingga ibubapa tidak menyedari bawa kemudahan itu sebenarnya membunuh sosial kehidupan anak anak mereka. Oleh itu saya menasihati ibubapa supaya :

1. Ibubapa harus mengawal pengunaan talipon kepada anak anak dan talipon tersebut mesti boleh di akses historinya.

2. Seboleh yg mungkin haramkan anak anak mempunyai FB, wechat kerana 2 akaun ini tiada manfaat pada usia bawah 17 tahun.

3. Jika ingin berkomunikasi ibubapa boleh membeli handphone yg tidak boleh akses internet.

4. Jadualkan pengunaan handphone dan sentiasa melihat komunikasi anak anak di alam maya.

5. Handphone mesti disimpan oleh ibubapa dan jangan benarkan anak buat password sendiri.

6. Kegunaan komputer dirumah atau handset mesti ditempat yang terbuka, jangan biar anak bersendirian dalam bilik dengan hanset yg boleh akses internet.

7. Ibubapa perlu jadi handphone kepada anak anak dan berkawan supaya meraka meraikan wujudnya kasih sayang dan kita mengambil berat segala gerak geri mereka

8. Ibubapa perlu selidik semua kawan kawan anaknya dan tiada istilah kawan lelaki yg berusia dibawah 18 tahun.

9. Ibubapa perlu sentiasa dapatkan performance pelajaran anak anak daripda guru sekolah.

10. Perlu sarankan anak anak sertai  aktiviti yg dianjur oleh mana mana pertubuhan diqariah masing masing.


Saya secara jujur nyatakan ini kerana saya sayangkan anak bangsa kita. Saya tidak sangup melihat anak bangsa saya menjadi kapsul kapsul perosak dalam negara kita sedangkan bangsa lain telah jauh maju meningalkan anak anak kita.

Wahai saudaraku ibubapa bangunlah dan lihatlah diluar sana dalam akhbar akhbar memuatkan bagaimana gejala sosial yg menggila sehingga kita seseolah hilang solusi utk mengatasinya. Didik anak kita dengan agama islam yg ditunjukan oleh allah dan nabi muhammad saw.

Ingat wahai ibubapa segala apa yg kita usahakan hari ini allah akan minta kita pertangungjawabkan. Oleh itu ayuh sama sama kita mendidik anak anak kita dan bertindak sebelum ianya lebih parah.

Ustaz Usman Al Marbawi
Pengasas MATSA.
25hb september 2017.
Related Posts with Thumbnails