Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Thursday, November 16, 2017

Sedekah Beri Berkat Pada Harta!

SEDEKAH MEMBERI KEBERKAHAN PADA HARTA.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

ما نقصت صدقة من مال وما زاد الله عبدا بعفو إلا عزا

“Harta tidak akan berkurang dengan sedekah. Dan seorang hamba yang pemaaf pasti akan Allah tambahkan kewibawaan baginya.” (HR. Muslim, no. 2588)

Apa yang dimaksud hartanya tidak akan berkurang?

Dalam Syarah Sahih Muslim, Imam An Nawawi menjelaskan: “Para ulama menyebutkan bahawa yang dimaksud disini mencakupi 2 hal:

Pertama, iaitu hartanya diberkahi dan dihindarkan dari bahaya. Maka pengurangan harta menjadi ‘impas’ tertutupi oleh berkah yang abstrak. Ini boleh dirasakan oleh panca indera dan kebiasaannya.

Kedua, jika secara zatnya harta tersebut berkurang, maka pengurangan tersebut ‘impas’ tertutupi pahala yang didapat, dan pahala ini dilipatgandakan sampai berlipat-lipat banyaknya.”

Orang yang bersedekah merasakan dada yang lapang dan hati yang bahagia.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan permisalan yang bagus tentang orang yang dermawan dengan orang yang bakhil:

مثل البخيل والمنفق ، كمثل رجلين ، عليهما جبتان من حديد ، من ثديهما إلى تراقيهما ، فأما المنفق : فلا ينفق إلا سبغت ، أو وفرت على جلده ، حتى تخفي بنانه ، وتعفو أثره . وأما البخيل : فلا يريد أن ينفق شيئا إلا لزقت كل حلقة مكانها ، فهو يوسعها ولا تتسع

“Perumpamaan orang yang bakhil dengan orang yang bersedekah seperti dua orang yang memiliki baju besi, yang bila dipakai menutupi dada hingga selangkangannya. Orang yang bersedekah, dikeranakan sedekahnya ia merasa bajunya lapang dan longgar di kulitnya. Sampai-sampai ujung jarinya tidak terlihat dan baju besinya tidak meninggalkan bekas pada kulitnya. Sedangkan orang yang bakhil, dikeranakan bakhilnya dia merasakan setiap lingkar baju besinya melekat erat di kulitnya. Ia berusaha melonggarkannya namun tidak boleh.” (HR. Bukhari no. 1443)

Banyak lagi dalil-dalil yang menunjukkan kehebatan bersedekah. Adakah kita tidak terpanggil untuk sama-sama bersedekah? Bersedekah bukan sahaja dalam bentuk material atau harta benda tapi dalam semua bentuk kebaikan.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

اتَّقوا النَّارَ ولو بشقِّ تمرةٍ ، فمن لم يجِدْ فبكلمةٍ طيِّبةٍ

“jauhilah api neraka, walau hanya dengan bersedekah sebiji kurma. Jika kamu tidak punya, maka bisa dengan kalimah thayyibah (bercakap yang baik-baik) ” (HR. Al Bukhari 6539, Muslim 1016)

Jika kita punya tenaga badan yang kuat, kita boleh sertai orang untuk membantu orang berbuka puasa dengan menolong orang masak, menganggihkan makanan kepada orang untuk berbuka puasa, malah ada NGO yang pada bulan puasa ini membantu mengagihkan barang-barang sumbangan untuk asnaf-asnaf yang layak menerima, jika kita boleh sertai, kita sertai.

Atau kita boleh membuang ranting yang menghalang orang berjalan kaki, paku yang boleh buat kaki orang luka dan tayar motor atau kereta bocor dijalan jika kita jumpa, tolong buang sampah yang menghalang orang lalu lalang. Semua ini dikira sedekah. Semoga kita menjadi orang yang memberi manafaat kepada orang dan bukan menjadi orang yang menyusahkan orang. Wallahua'lam.

Page Jalan-jalan Cari Ilmu.

Nasihat Menteri Mengenai Anak!

Mesej dari Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia

Pesanan untuk semua ibu bapa... cikgu juga adalah ibu bapa kepada seseorang anak... peringatan untuk semua... mudah2an membantu membentuk anak2 dlm masyarakat yg perihatin...

Tanamkan dalam hati bahawa;

1. *Anak kita bukan baik sangat.*

Walau kat rumah dia taat, dia mungkin nakal dibelakang kita. Jadi dia mungkin lawan cakap cikgu, pukul kawan dia, dan buat pelbagai perkara yang kita tak jangka.

2. *Bukan anak kita sorang aje kat dalam kelas tu.*

Kita kat rumah paling banyak anak 6 7 orang. Itu pun kita tak mampu nak beri perhatian pada semua. Anak cakap banyak sikit kita dah suruh diam. Just imagine kita ada anak kembar seramai 40 orang. Macam tu lah apa yang cikgu alami sewaktu mengajar anak-anak kita.

3. *Anak kita juga pandai menipu.*

Jangan percaya sangat dengan cerita2 anak kita. Dia mungkin menipu. Tak kiralah seyakin mana kita dengan kesolehan dia, dia mungkin menipu. Siasat dan jangan cepat melatah. Nanti kita yang malu.

4. *Anak kita layak dimarah.*

Anak kita bukan malaikat. Dia tidak sempurna. Dia pasti melakukan banyak silap. Dia perlu dididik. Character dia di rumah dan di sekolah tak sama. Dia mungkin sangat annoying waktu di dalam kelas dan kita takkan tahu itu. Jika dia dimarah, itu tandanya gurunya sedang mendidiknya.

5. *Ingat semula kenapa kita hantar dia kesekolah.*

Untuk dia jadi diva kah? Sampai tak boleh diusik.
Untuk dia jadi samseng? Sampai tak boleh dijentik.
Untuk dia jadi biadap? Sampai tak boleh dididik.

6. *Dia sedang dididik. Dengan cara yang kita suka, mahupun tidak suka.*

Jika tak boleh terima orang lain didik dia dengan cara yang tak sama dengan didikan kita, jangan hantar dia ke sekolah. Kita tak boleh harapkan orang ikut cara kita. Cara kita tak semestinya betul.

7. *Kita tak mampu berikan semua ilmu yang diperlukannya.*

Kita perlukan guru2. Kita mungkin pakar kimia, tapi kita tak tahu matematik, geography, biology dan sebagainya. Kita mengharapkan guru2 itu mencurahkan ilmu kepada anak kita. Hormati mereka.

8. *Duit bukan segalanya.*

Kita mungkin kaya. Tapi duit tak mampu jadikan anak kita sempurna. Duit tak boleh membentuk akhlaknya. Dia perlu didik, diajar, dibentuk. Baru dia mampu menjadi manusia.

9. *Kita tak mampu membentuknya seorang diri.*

Anak kita perlu dilatih hidup dengan masyarakat. Dia perlu diajar bagaimana menghadapi dunia yang ganas di luar sana. Dia perlukan sekolah sebagai langkah pertama untuk memahamkan dia bagaimana untuk survive di dunia ini. Guru2 itulah yang akan membantu kita membuatnya melihat dunia. Beri guru2 itu ruang untuk membantu kita.

10. *Kita bukanlah orang yang paling betul dalam dunia.*

Cara guru dan kita mungkin berbeza. Tapi pengalaman mereka mendidik memang kita tak mampu menandinginya. Paling hebat kita didik 6 7 orang anak kita sendiri. Mereka dah didik 6 7 orang anak sendiri dan beratus malahan beribu anak-anak orang lain yang mereka didik seperti anak-anak mereka sendiri.

11. *Jangan sombong dengan guru2. Allah sebut darjat mereka tinggi di dalam al quran.*

Mereka bukan sahaja bekerja kerana gaji, tapi mereka melakukan amal jariah dengan memberi ilmu yang bermanfaat kepada ribuan manusia, dan amal ini allah kira sahamnya walaupun setelah mereka meninggal dunia.
Amal kita?

12. *Ilmu anak kita takkan berkat tanpa redha gurunya.*

Tanamkan itu dalam peribadi anak-anak kita. Yang 11A tapi jika biadap dengan guru belum tentu berkat ilmunya, belum pasti tenang hidupnya. A kurang tak apa. Asalkan tak kurang adabnya. Biar berkat ilmunya. Kejayaan akan datang dalam pelbagai cara.

13. *Guru2 sentiasa mengingatkan anak kita agar hormat ibu bapanya.*

Ibu bapa sentiasa menjadi sentimen utama yang digunakan oleh guru2 untuk menasihati anak-anak kita. Mengapa kita tak boleh buat perkara yang sama? Satu sahaja, kerana kita rasa kita lebih bagus dari segenap segi daripada guru2 anak-anak kita.

Justeru itu,
Berlapang dadalah.
Ilmu itu bukan bilangan "A".
Tapi apa yang anak kita dapat untuk dia jadikan panduan untuk jalani kehidupan di dunia dan diakhirat.

terima kasih.

Copy&paste

Monday, November 13, 2017

Hilang Keberkatan Rezeki Dalam Keluarga

*Hilang Keberkatan dan Rezeki Dalam Keluarga*
🌺🍃🍃

1. Sering bergaduh.

Usahlah bergaduh sesama suami isteri, lagi-lagi perihal duit. Berbincang dan cari persefahaman. Bila pasangan tidak redha antara satu sama lain, di situlah rezeki akan disekat.

2. Merungut dan merasa anak-anak sebagai beban.

Berikanlah kasih sayang kepada anak-anak kerana setiap anak adalah rezeki Allah SWT. Namun ibu dan bapa juga perlu mengusahakan rezeki untuk anak-anak tanpa merungut dan rasa terbeban.

3. Selalu mengeluh sesama suami isteri dengan apa yang tidak dimiliki.

Kurangkan mengeluh dan banyakkan bersyukur dengan apa yang dimiliki tidak kira banyak atau sedikit kerana syukur itu adalah kunci kepada rezeki yang melimpah ruah.

4. Kikir dengan pasangan dan anak-anak.

Jangan terlalu berkira-kira untuk mempermudahkan hal yang baik sekeluarga. Perlu ada tolak ansur dan dan faham sesama pasangan kerana rezeki yang Allah SWT beri adalah untuk dikongsi bersama.

5. Gagal mengawal emosi dan amarah.

Jangan meninggikan suara dan gunakan kata-kata yang baik sahaja bersama suami, isteri dan juga anak-anak. Buangkan cara menakut-nakutkan ahli keluarga dan tanamkan layanan yang penuh mesra.

6. Kurang sabar.

Bersabarlah dalam menangani karenah suami, isteri dan anak-anak. Adakalanya sesuatu itu kita tidak suka. Tetapi, tetap perlu bersabar dan fahami keadaan pasangan dan anak. Nasihat dan cari penyelesaian secara baik. Banyakkan bersabar kerana sabar itu membawa keberkatan dan rezeki.

7. Kurang berdoa.

Sentiasalah mendoakan yang baik-baik untuk suami, isteri dan anak-anak. Sentiasa ingatkan mereka dalam doa dan juga sepanjang hari kerana kuasa doa itu adalah luar biasa.

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama . Kongsikan kepada sahabat-sahabat anda !

Bila Anak Bercakap Bohong

السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
TANYALAH USTAZAH TV9(Ustazah Fatimah Syarha Mohd Noordin)
*BILA ANAK BERCAKAP BOHONG*
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Tak ada emak abah yg suka anaknya bercakap bohong.
Bila kita tahu anak kita bercakap bohong,kita kena buat sesuatu supaya Allah bantu anak kita.
Semua ibubapa tak suka anak² bercakap bohong.
Cakap bohong  boleh bawa ke neraka.
Tugas kita nak selamatkan mereka dari neraka.

KADANG² KITA SURUH ANAK SEMBAHYANG,TAPI DIA TIPU KITA, DIA KATA DAH SEMBAHYANG,MOHON PERJELASAN USTAZAH.
Anak² lebih percaya dgn apa yg dilihat.
Jadi kita dulu kena tunjuk sembahyang pada anak².
Anak² bukan dia sengaja nak bercakap bohong tapi dia macam berada dalam dunia hayalan.
Kita kena dengar percakapan anak² kita.
1-9 tahun,anak tak faham apa yg dicakapkan.

BILA ANAK BERCAKAP BOHONG,SAYA TAHU DAN SAYA TEGUR TAPI ANAK BUAT LAGI,BAGAIMANA USTAZAH?
Kita kena faham punca kenapa anak² suka bercakap bohong.
Jangan terus menghukum anak yg bercakap bohong dgn melebelkan dia bercakap bohong.
Bila anak cakap bohong jangan terus cakap...Oh!!!dah pandai bercakap bohong(jgn cakap macam ni)
Cara ini akan menjadikan anak COP diri dia sendiri seorang pembohong.
Beri komen² yg membina.
Jika anak² cakap bohong kita hukum dia dgn cth tak beri dia makan apa yg dia suka atau tak bagi dia ikut jalan.

BAGAIMANA NAK KENAL ANAK YG BERCAKAP BOHONG?
Boleh kenal dari pandangan mata.
Mata dia nak mengelak tak nak pandang kita.
Boleh kenal melalui tangan dia iaitu tangan dia suka garu sana garu sini.
Dan dia sangat membela diri dia,itu juga tanda dia bercakap bohong.

TIGA PUNCA ANAK BERCAKAP BOHONG:
Anak nak elak hukuman,anak seperti ni dia takut dan dia lebih suka bercakap bohong.
Bila anak nak sesuatu dan asyik tak dapat sahaja,ini juga akan menyebabkan anak bercakap bohong.
Tapi tak boleh juga jika selalu dapat apa yg anak minta.
Ibubapa boleh beri apa yg anak nak dgn cara suruh anak cth menghafal baru dapat apa yg anak nak.
Anak bercakap bohong juga dari ibubapa cth bila anak menangis mak akan cakap tengok tu cicak tapi tak ada pun cicak.
Ini secara tak langsung mengajar anak bercakap bohong.

BAGAIMANA PULA IBU KANDUNG YG SUKA AJAR ANAK² BERCAKAP BOHONG PADA IBU TIRI?
Anak² lahir dalam keadaan bersih.
Ibubapalah yg mencorakkannya.
Nabi melihat seorang ibu yg memanggil anak dia dan mengatakan nak bagi sesuatu.
Nabi kata engkau nak bagi apa?
Saya nak bagi kurma.
Nabi kata jika engkau tak ada apa nak bagi engkau boleh dianggap pembohong.
KALAU KITA JUMPA SESUATU YG KITA TAK SUKA,KITA JANGAN SALAHKAN ORG LAIN.
Bermakna kita kena salahkan diri kita sendiri.
Mak ayah yg kena tengok diri sendiri dulu bila anak² suka bercakap bohong.

BILA MAK AYAH SUKA PUKUL ANAK,INI AKAN MENJADIKAN ANAK NAMPAK AKHLAK IBUBAPA YG SUKA MEMUKUL
Kalau Allah nak masukkan kebaikan dalam sesebuah keluarga,Allah akan masukkan kelembutan dalam keluarga tersebut.
Bersifatlah dgn sifat penyayang.
Sayang anak kena tunjuk dan kena cakap dgn kata² yg baik,tunjuk juga dgn sentuhan(peluk)anak².

SEMUA IBU AYAH NAK ANAK² JADI BAIK TAPI BILA DAH BERJAUHAN PENGARUH RAKAN SEBAYA LEBIH KUAT,BAGAIMANA SUPAYA NAK ANAK² ISTIQAMAH DGN AJARAN YG TELAH IBUBAPA BERI?
Ibubapa kena selalu bercakap dgn anak² tentang Allah,tentang sifat² Allah.
Mak abah banyak² berdoa supaya Allah pelihara anak² kita.
JANGAN DOA YG BURUK UTK DIRI SENDIRI,UTK ANAK² DAN UTK PERKERJA,UTK HARTA KERANA TAKUT BILA DOA YG BURUK2 ITU TERKENA PADA WAKTU MUSTAJAB DOA.
Percaya pada anak² dan percaya Allah jaga iman anak².

SIAPAKAH YG SEPATUTNYA MENDIDIK ANAK²?
Tugas mendidik adalah tugas ayah dan dibantu oleh ibu.
Setiap dari kita adalah pemimpin.
Jangan kita tunding siapa yg nak kena mendidik.
Disamping amal soleh dan rahmat Allah kita juga mahu doa dari anak² yg soleh.

APAKAH TIP UTK MELEMBUTKAN HATI ANAK?
Kalau kita diuji dgn anak² kita pujuk hati kita.
Pujuk hati,Allah beri rahmat pada ibubapa yg membantu supaya anak² jadi baik.
Dan Nabi suruh kita tolong anak buat baik.
Kita kena yakin dan percaya kita boleh bantu anak² kita.
DIRI KITA SENDIRI KENA UBAH DIRI KITA SENDIRI.

APAKAH DOA YG BOLEH DIAMALKAN?
Siapa yg ada doa dalam hidupnya dia tak akan putus asa.
Kita kena yakin doa akan dimakbulkan Allah.
Minta sungguh² pada Allah dari lubuk hati kita.
Minta dalam bahasa kita.

IBUBAPA YG KENA BANYAK UBAH DIRI SUPAYA ANAK NAMPAK AKHLAK IBUBAPA.
ANAK² YG SELAMAT DARI CACIAN MEREKA AKAN JADI ANAK² YG BERKATA BENAR.

#InShaaAllah_Aamiin
#TahuFahamAmal

Berbuat Baik Kepada Ibu Bapa

👥 👥 👥 👥 👥 👥 👥 👥

*السَّلاَمُ َعَلَيْكُمَُ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ*

*بِسْمِ اللهِ الرَّحْمـنِ الرَّحِيْمِ*


📝 *BERBUAT BAIK KEPADA IBU BAPA* 👥
Oleh: Al Fadhil Maulana Johari bin Muhammad Ali Al-Jenderaki
-12.11.2017
Surau Al Quddus,
Taman Sri Wangi, Kuching
----------------------------
*Firman Allah swt:-*

Al-Isra' 17:23

*وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًاۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ ٱلْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا*

_*Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).*_

Al-Isra' 17:24

*وَٱخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا*

_*Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."*_

Dalam ayat-ayat di atas, Allah swt beritahu kita 6 perkara mengenai berbuat baik kepada ibu bapa iaitu :

1. Permulaan Surah Al Isra' Ayat 23 adalah tentang hukum yakni *Allah perintah bahawa tidak boleh sembah selain dari Allah swt.*

Selepas itu, Allah datang ayat selepas itu supaya *kita berlaku ihsan atau berbuat baik terhadap ibu bapa.*☝🏼

🗝 *Ihsan kpd ibubapa bermaksud buat baik tanpa mengira atau  perhitungan.*

🗝 Kalau seseorang *mengungkit kebaikannya* kepada ibu bapa *belum tentu dia berlaku ihsan,* contoh;
1. mengungkit beri RM1,000 sebulan kepada ibu dan bapa atau
2. dia yang menjaga ibu atau bapa selama ini.

2. Seandainya mencapai usia tua orang tua kita, *jangan berkata ah (oh) kepada mereka.*

Apatah perkataan seperti perkataan tidak baik yang lain seperti "si nyanyuk" dan sebagainya lafaz yang tidak elok. ☝🏼 *Ia haram sama sekali dilafaz kepada ibu bapa. Ini ketetapan daripada Allah swt.*

3. Seandainya mencapai usia tua (kerana ketika usia ini, perkara buruk sebegini selalu berlaku, kerana orang tua kita sudah tidak mampu/ berdaya), ☝🏼 *jangan sekali-kali perkataan kita menjadi pisau kepada orang tua kita. Solat berjuta kalipun, belum tentu dosa terhadap ibubapa terhapus dan api neraka tetap menanti kita.*

☝🏼 *Jangan mengherdik mereka berdua.*

Cth :-
a. Asyik-asyik suruh saya...
b. Makanlah!

*Apabila bersama mereka, bernada baiklah ( lembut) kepada mereka.*

Kisah: Satu hari Rasulullah mencari Tsabit r.a., Baginda ke rumah Tsabit dan nampak Tsabit begitu bersedih. Apabila ditanya Tsabit menyatakan beliau tinggi suaranya daripada Rasulullah saw sedangkan ada perintah supaya jangan kamu bernada lebih tinggi daripada Rasulullah saw. Untuk itu Tsabit berasa begitu sedih dan menganggap dirinya ahli neraka. Begitulah taqwanya para sahabat.

4.  *Ucapkan kepada mereka ucapan yg mulia (qaulan kariima) iaitu lafaz yg elok dan nada yg baik.*

☝🏼 *Kalau Allah uji kita kepada ibu bapa yg kita yang kurang pendengaran. Maka jangan kita tinggikan nada suara kita, takut mereka rasa tersinggung.*

5. *Rendah sayap kamu (rendah diri kamu) terhadap mereka kerana kita menghormati mereka.*
☝🏼⭐ *Kedua mereka adalah pintu syurga kita.*

⭐⭐⭐⭐🗝 Kalau kita masih ada orang tua, itu adalah rahmat daripada Allah. Allah beri kita peluang utk berkhidmat kepada mereka.

6. *Rahmati mereka. Sentiasa berdoa untuk mereka.*


📝 *BERBAKTI KEPADA ORANG TUA YANG TELAH MENINGGAL DUNIA*

Hadis:

*عَنْ أَبِي أُسَيْدٍ مَالِكِ بْنِ رَبِيعَةَ السَّاعِدِيِّ قَالَ بَيْنَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ جَاءَهُ رَجُلٌ مِنْ بَنِي سَلَمَةَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ بَقِيَ مِنْ بِرِّ أَبَوَيَّ شَيْءٌ أَبَرُّهُمَا بِهِ بَعْدَ مَوْتِهِمَا قَالَ نَعَمْ الصَّلَاةُ عَلَيْهِمَا وَالِاسْتِغْفَارُ لَهُمَا وَإِنْفَاذُ عَهْدِهِمَا مِنْ بَعْدِهِمَا وَصِلَةُ الرَّحِمِ الَّتِي لَا تُوصَلُ إِلَّا بِهِمَا وَإِكْرَامُ صَدِيقِهِمَا*

_*Dari Abu Usaid Malik bin Rabi’ah As Sa’idi ia berkata, “Ketika kami sedang bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, tiba-tiba ada seorang laki-laki dari bani Salamah datang kepada beliau. Laki-laki bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah masih ada ruang untuk aku berbuat baik kepada kedua orang tuaku setelah mereka meninggal?” beliau menjawab: “Ya. Mendoakan dan memintakan ampunan untuk keduanya, melaksanakan wasiatnya, menyambung jalinan silaturahim mereka dan memuliakan teman mereka.”*_
(HR ABU DAUD No: 4476)

⭐⭐⭐ *Kita boleh berbuat baik kepada ibu bapa kita walaupun keduanya telah meninggal dunia. Antaranya:*

1. *Solat jenazah ke atas mereka.*

2. *Sentiasa mendoakan dan memohon keampunan untuk mereka.*

3. *Melunaskan hajat dan janji mereka. Melunaskan apa yang pernah mereka lafazkan.*

4. *Menyambung semula silaturrahim dengan saudara mara kedua orang tua. Carilah mereka, dan jalin silaturrahim.*

5. *Memuliakan sahabat dan teman kedua ibu bapa kita.*

Dalam sebuah hadis lain diceritakan kisah Abdullah bin ‘Umar r.a.:

*عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ كَانَ إِذَا خَرَجَ إِلَى مَكَّةَ كَانَ لَهُ حِمَارٌ يَتَرَوَّحُ عَلَيْهِ إِذَا مَلَّ رُكُوبَ الرَّاحِلَةِ وَعِمَامَةٌ يَشُدُّ بِهَا رَأْسَهُ فَبَيْنَا هُوَ يَوْمًا عَلَى ذَلِكَ الْحِمَارِ إِذْ مَرَّ بِهِ أَعْرَابِيٌّ فَقَالَ أَلَسْتَ ابْنَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ قَالَ بَلَى فَأَعْطَاهُ الْحِمَارَ وَقَالَ ارْكَبْ هَذَا وَالْعِمَامَةَ قَالَ اشْدُدْ بِهَا رَأْسَكَ فَقَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ أَعْطَيْتَ هَذَا الْأَعْرَابِيَّ حِمَارًا كُنْتَ تَرَوَّحُ عَلَيْهِ وَعِمَامَةً كُنْتَ تَشُدُّ بِهَا رَأْسَكَ فَقَالَ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ مِنْ أَبَرِّ الْبِرِّ صِلَةَ الرَّجُلِ أَهْلَ وُدِّ أَبِيهِ بَعْدَ أَنْ يُوَلِّيَ وَإِنَّ أَبَاهُ كَانَ صَدِيقًا لِعُمَرَ*

_*Pada suatu hari Abdullah bin ‘Umar dalam perjalanan ke Mekah dengan menunggang keldai dan memakai serban di kepalanya. Ketika sampai di sebuah tempat beliau terserempak dengan seorang lelaki badwi. Abdullah lantas menegurnya: “Bukankah kamu ini anak si fulan bin si fulan?” Apabila lelaki itu mengakuinya, Abdullah memberikan keldai dan serbannya kepada lelaki tersebut. Selepas itu para teman Abdullah memujinya atas perbuatan tersebut. Berikutan itu Abdullah berkata: “(Tindakanku itu didorong) oleh sebuah hadis yang aku dengar daripada Rasulullah SAW: Antara kebajikan terbaik seorang lelaki adalah berbuat baik kepada orang yang dikasihi oleh bapanya selepas kematiannya.” Menurut maklumat, bapa kepada lelaki badwi itu adalah teman kepada Sayyidina ‘Umar al-Khattab.*_
(Sahih Muslim, Sunan Abu Dawud dan Sunan al-Tirmizi).

⭐⭐⭐ *Rezeki yang murah dan usia dilanjutkan dikurniakan oleh Allah kepada kita sekiranya menyambungkan silaturrahim dengan saudara mara kita dan adik beradik kita.*

Keberkatan usia juga bermakna umur yang baki kita ada itu diisi dengan amalan soleh dan mulia. Cthnya Imam Nawawi, walaupun usianya cuma sehingga 45 tahun tetapi amalan kebaikan bagai 85 tahun. Itulah keberkatan umur/ usia.

https://muslim.or.id/671-biografi-ringkas-imam-nawawi.html


🗝☝🏼 Kalau pernah bertelingkah antara orang tua kita dengan saudaranya, maka tugas kita ialah sambungkan semula silaturrahim tersebut.

🗝 ⭐⭐⭐ Ramai mereka yang berjaya dalam kehidupan mereka ialah mereka yang sentiasa mesra dan jalinkan silaturrahim dengan saudara mara mereka.

⭐⭐⭐ *AMALAN ZIKIR*

Hadis direkodkan Imam Al Bukhari daripada Abu Hurairah radiyallahu 'anhu katanya :

Sesungguhnya Rasulullah swt telah bersabda :

*"Sesiapa yang berzikir sebanyak 100 kali zikir berikut iaitu :*

*لَا إِلهَ إِلَّا اللهَ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْئٍ قَدِيْرٌ*

Artinya:
_Tidak ada tuhan selain Allah, Tuhan yang tunggal, tidak ada sekutu bagiNya, bagiNya seluruh kekuasaan, dan bagiNya juga seluruh pujian, Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu._

*Nescaya baginya pahala seperti memerdekakan sepuluh orang hamba, ditulis bagi 100 kebajikan, dihapuskan 100 dosa kejahatan, terpelihara daripada gangguan syaitan yang direjam pada hari tersebut sehingga ke petang dan tidak ada seorang pun yang dapat menandingi kelebihan amalannya itu, melainkan lelaki yang beramal lebih banyak daripada amalan yang dilakukannya.*
(HR.Bukhari no. 3293, Muslim no. 2691)

Moga bermanfaat.
Salam Silaturrahim
ARAR

Thursday, October 12, 2017

Keluarga Sunnah!!



*‼Mohon baca dan berlapang dada* ‼

*Perkongsian ~*

Hari ni saya nak share sikit beberapa points penting yang saya belajar daripada 4 tokoh yang amat saya kagumi (Ustaz Ebit Lew, Ustazah Fatima Syarha, Ustaz Pahrol dan Ustaz Hariyanto) di Seminar Keluarga Sunnah di Matrade KL, Sabtu lepas.
.
Baca,
dan perlahan-lahan ubah ke arah yang lebih baik.
Kita usaha sama-sama, ok?
.
.
🔴 Jaga solat awal waktu, PASTI keluarga akan bahagia. Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu, ibarat langit dan bumi. Jauh bezanya. Dan Allah akan hujani rezeki pada rumah orang-orang yang jaga solat di awal waktu.
.
🔴 Wujudkan ta'lim dalam rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Ta'lim adalah sesi berkumpul sekeluarga dan bercerita tentang Allah, kisah nabi, tafsir quran, atau hadis2. Jadikan rumah kita sebahagian dari taman syurga.
.
🔴 Wujudkan 3 waktu ini dalam keluarga, sekurang-kurangnya sekali sehari: Solat berjemaah, Makan berjemaah, dan Bercerita/berbual.Dan dalam ketiga-tiga waktu ini, haramkan handphone dan TV.
.
🔴 Menguap atau melihat handphone ketika pasangan atau anak-anak sedang bercerita, adalah akhlak yang sangat buruk.
.
🔴 Sebut nama pasangan dan anak-anak dalam doa selepas solat, setiap hari.
.
🔴 Banyakkan menyebut "ya arhamar rahimin" (Yang Maha Pengasih dan Penyayang). Supaya setiap anggota keluarga kita juga sentiasa ada dua sifat itu-- penyayang dan pengasih.
.
🔴 Hindari sikap MALAS. Buang perkataan MALAS dalam kamus hidup. Allah benci orang yang malas, Allah menyempitkan rezeki orang yang malas. Kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan social media, kurangkan berhibur. Kerana itu punca malas.
.
🔴 Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga mampu berlembut dan bertoleransi sesama sendiri. Kalau kita masih berkasar, kerap bertelingkah, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri, maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah.
.
🔴 Orang yang paling kaya dan bahagia adalah orang yang kenal Allah, percaya Allah, RASA Allah sentiasa melihat, dan yakin setiap musibah dan nikmat itu adalah kerana kasih sayang Allah.
.
🔴 Apa ciri-ciri rumah yang Allah suka? Rumah yang sentiasa bersedia menyambut Rasulullah saw sebagai tetamu. Bayangkan Rasulullah nak datang rumah kita petang ni. Adakah kita akan malu atau mengelak? Adakah kita akan sorokkan mana2 majalah, DVD, frame gambar? Adakah kita akan hulurkan Quran yang berhabuk (dah lama tak baca) kepada Rasulullah? Atau adakah kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia untuk menyambut Rasulullah, dan yakin baginda akan suka berkunjung ke rumah kita? Tepuk dada.
.
🔴 Nafkah wajib seorang suami kepada isterinya ada 3: Tempat tinggal, Makanan, Pakaian. Suami isteri yang tinggal di rumah mak atau mak mertua atas sebarang sebab, bermaksud suami belum menyempurnakan nafkah tempat tinggal. Tapi kalau tiada pilihan, suami tetap perlu beri bayaran sewa (atau sumbangan setimpal) kepada tuan rumah, bagi menyempurnakan nafkah tersebut. Ini kewajipan. Dan kalau tak ditunaikan, suami akan menanggung dosanya, dan boleh jadi asbab rezeki keluarga sempit dan rumahtangga tak bahagia.
.
🔴 Rasulullah saw tak pernah merungut apabila makanan yang disediakan isterinya tak sedap, kekurangan pada sikap/layanan isterinya, kenakalan anak-anak, sikap ego orang tua, rajuk/cemburu isterinya, atau sebarang kesusahan dalam rumahtangga. Rasulullah tak pernah merungut. Kerana merungut adalah salah satu tanda hati telah hitam.
.
🔴 Macam mana nak bersihkan hati yang hitam? Rajin basuh toilet, bersihkan rumah. Kerja-kerja "kotor" sebegini akan membersihkan hati dan menundukkan jiwa. Sambil bersihkan tandas, repeat dalam hati--
"Rajiah, kau bukan siapa-siapa, kau takde apa-apa, kau tak pernah buat apa-apa. Semua kebaikan yang ada pada kau, adalah kuasa dan pertolongan Allah semata-mata." 😭
.
🔴 Setiap kali kita nampak keburukan atau kekurangan pada pasangan dan anak-anak--
SABAR.
Betulkan diri sendiri dulu. Kadang2 kekurangan itu bukan pada pasangan atau anak-anak, tapi pada diri sendiri yang gagal bersyukur, gagal mendidik dan gagal menjadi contoh yang baik. Orang yang betul2 yakin dengan Allah, tak pernah pandang rendah pada orang lain, termasuk dirinya sendiri.
.
🔴 Setiap kali buat kebaikan, jangan harapkan pujian daripada pasangan, tapi harapkan Allah pandang dan Allah sayang. Sebab bila Allah sayang, automatik seluruh makhlukNya sayang pada kita.
.
🔴 Kekalkan mawaddah (romantik) dalam rumahtangga. Jalan pegang tangan, baring atas riba pasangan, peluk pasangan, pandang wajah pasangan dengan rasa cinta. Biarpun di hadapan anak-anak.
.
🔴 Ringankan mulut untuk ucapkan kata cinta, kata penghargaan, pujian dan dorongan kepada pasangan dan anak-anak setiap hari. Itu akan melembutkan hati dan mengeratkan hubungan.
.
🔴 Rasulullah saw tak pernah pukul/rotan/kurung/ikat/meninggikan suara kepada pasangan dan anak-anak. Baginda bijak menggunakan kemahiran komunikasi dan tutur kata yang berhemah untuk selesaikan sebarang konflik dan stress. Kekerasan dan kekasaran fizikal hanya akan mengeraskan hati dan menjarakkan hubungan.
.
🔴 Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Dan cara mati kita menentukan cara kita dibangkitkan semula nanti. So kalau nak kesudahan yang baik, betulkan cara hidup bermula sekarang!
.
🔴 Sentiasa buat kebaikan, walaupun kepada pasangan yang tak pandai menghargai, pasangan yang ego, pasangan yang jahil, pasangan yang tak membalas kebaikan tersebut. Kerana setiap kebaikan yang kita buat, pasti akan dibalas oleh Allah. Buat baik, sebab nak Allah sayang, bukan sebab nak pasangan sayang. Ingat, tiada satu pun kebaikan yang sia-sia!
.
🔴 Rumahtangga yang sejahtera adalah salah satu syurga dunia. Sesiapa yang tak berusaha untuk capai syurga dunia, tak akan mampu beroleh syurga di akhirat nanti. Maka penting untuk kita berusaha capai keluarga sejahtera, sebelum mati.
.
🔴 Suami yang rajin tolong basuh pinggan, bukan suami dayus. Suami yang rajin tolong sidai baju, bukan suami dayus. Suami yang tolong mandikan anak-anak, bukan suami dayus. Suami yang patuh cakap isterinya, bukan suami dayus. Tapi suami dayus, adalah suami yang tak mampu membimbing isterinya ke jalan Allah, tak mampu menjaga aurat isterinya, tak mampu membentengi isterinya dari azab api neraka.
.
🔴 Rumahtangga yang sentiasa ada solat dan zikir di dalamnya, pasti akan tenang dan bahagia.
.
🔴 Jarak sesuatu masalah dengan penyelesaiannya, ibarat jarak dahi dengan tempat sujud. Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembali pada Allah.
.
🔴 Kualiti sesebuah keluarga terletak pada kualiti solat anggotanya.
.
🔴 Sentiasa bersedekah sesama anggota keluarga. Kerana sedekah itu lebih tajam daripada doa.
.
🔴 Keluarga adalah asas hidup. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup akan mudah.
.
🔴 Seorang suami perlu ada sifat "ghirrah". (Bukan ghairah. Itu memang dah confirm ada. 😂) Ghirrah bermaksud cemburu. Cemburu yang bertujuan untuk memelihara kehormatan isteri dan menghindar isteri daripada maksiat dan dosa. Contoh, kalau isteri nak keluar dengan kawan2, suami boleh izinkan. Dengan syarat, auratnya terpelihara, pergaulannya terjaga.
.
🔴 Doa bila rumahtangga dilanda badai atau musibah:
Surah At-Taubah, ayat 128-129.
Ini doa favourite Rasulullah saw.
.
🔴 Doa supaya satu keluarga sentiasa jaga solat:
Surah Ibrahim, ayat 40.
.
🔴 Doa supaya Allah sentiasa pelihara ibu bapa kita, dan jadikan anak-anak kita taat:
Surah Al-Ahqaf, ayat 15.
.
🔴 Doa memohon zuriat, dan agar Allah sentiasa beri kesabaran ketika belum ada zuriat:
Surah Maryam, ayat 1-10.
.
.
Semoga apa yang saya kongsikan ini bermanfaat, dan menjemput rahmat Allah ke dalam keluarga kalian.
.
Ini cuma perkongsian.
Bukan nasihat, atau jauh sekali nak tunjuk bagus.
.
Sama-sama kita berlapang dada,
cuba ikut sunnah Rasulullah,
dan perlahan-lahan kayuh kembali kepada Allah.
.
Sementara masih dipinjamkan nyawa ni. 😊

Sunday, October 1, 2017

Histeri di DUN Lama Kuching!


KUCHING: Festival Praktikum Seni 2017 yang berlangsung di DUN Lama di sini malam tadi terpaksa dibatalkan berikutan berlakunya serangan histeria kepada kebanyakan peserta persembahan.

Kejadian berlaku sekitar jam 9 malam ketika kumpulan kedua sedang mengadakan persembahan.

“Ketika tarian sedang berlangsung di atas pentas, kami terdengar jeritan dari belakang pentas. Dan ia bukan sebahagian daripada persembahan.

“Beberapa  peserta, lelaki dan perempuan selepas itu kelihatan rebah,” kata seorang saksi.

Seorang saksi lain memberitahu, ada antara yang mengilai sebelum pengsan dan menjangkiti rakannya yang lain yang terus menangis dan ketakutan.

“Keadaan amat menggemparkan dan menakutkan, apatah lagi dalam suasana dewan bergelap dan sejuk,” katanya.

Beberapa saksi turut melihat ada peserta yang histeria melarikan diri, namun sempat ditangkap.

Difahamkan, pihak penganjur, Kementerian Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri telah memanggil pengamal perubatan Islam untuk menenangkan sebahagian peserta yang menjadi mangsa, dan usaha ini dikatakan berlangsung hingga lebih jam 11 malam tadi.

Berdasarkan maklumat yang diperoleh oleh sarawakvoice.com, ia bukan kali pertama gangguan makhluk halus berlaku di dewan tersebut.

Sumber: sarawakvoice.com
Related Posts with Thumbnails