Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Thursday, October 12, 2017

Keluarga Sunnah!!



*‼Mohon baca dan berlapang dada* ‼

*Perkongsian ~*

Hari ni saya nak share sikit beberapa points penting yang saya belajar daripada 4 tokoh yang amat saya kagumi (Ustaz Ebit Lew, Ustazah Fatima Syarha, Ustaz Pahrol dan Ustaz Hariyanto) di Seminar Keluarga Sunnah di Matrade KL, Sabtu lepas.
.
Baca,
dan perlahan-lahan ubah ke arah yang lebih baik.
Kita usaha sama-sama, ok?
.
.
🔴 Jaga solat awal waktu, PASTI keluarga akan bahagia. Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu, ibarat langit dan bumi. Jauh bezanya. Dan Allah akan hujani rezeki pada rumah orang-orang yang jaga solat di awal waktu.
.
🔴 Wujudkan ta'lim dalam rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Ta'lim adalah sesi berkumpul sekeluarga dan bercerita tentang Allah, kisah nabi, tafsir quran, atau hadis2. Jadikan rumah kita sebahagian dari taman syurga.
.
🔴 Wujudkan 3 waktu ini dalam keluarga, sekurang-kurangnya sekali sehari: Solat berjemaah, Makan berjemaah, dan Bercerita/berbual.Dan dalam ketiga-tiga waktu ini, haramkan handphone dan TV.
.
🔴 Menguap atau melihat handphone ketika pasangan atau anak-anak sedang bercerita, adalah akhlak yang sangat buruk.
.
🔴 Sebut nama pasangan dan anak-anak dalam doa selepas solat, setiap hari.
.
🔴 Banyakkan menyebut "ya arhamar rahimin" (Yang Maha Pengasih dan Penyayang). Supaya setiap anggota keluarga kita juga sentiasa ada dua sifat itu-- penyayang dan pengasih.
.
🔴 Hindari sikap MALAS. Buang perkataan MALAS dalam kamus hidup. Allah benci orang yang malas, Allah menyempitkan rezeki orang yang malas. Kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan social media, kurangkan berhibur. Kerana itu punca malas.
.
🔴 Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga mampu berlembut dan bertoleransi sesama sendiri. Kalau kita masih berkasar, kerap bertelingkah, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri, maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah.
.
🔴 Orang yang paling kaya dan bahagia adalah orang yang kenal Allah, percaya Allah, RASA Allah sentiasa melihat, dan yakin setiap musibah dan nikmat itu adalah kerana kasih sayang Allah.
.
🔴 Apa ciri-ciri rumah yang Allah suka? Rumah yang sentiasa bersedia menyambut Rasulullah saw sebagai tetamu. Bayangkan Rasulullah nak datang rumah kita petang ni. Adakah kita akan malu atau mengelak? Adakah kita akan sorokkan mana2 majalah, DVD, frame gambar? Adakah kita akan hulurkan Quran yang berhabuk (dah lama tak baca) kepada Rasulullah? Atau adakah kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia untuk menyambut Rasulullah, dan yakin baginda akan suka berkunjung ke rumah kita? Tepuk dada.
.
🔴 Nafkah wajib seorang suami kepada isterinya ada 3: Tempat tinggal, Makanan, Pakaian. Suami isteri yang tinggal di rumah mak atau mak mertua atas sebarang sebab, bermaksud suami belum menyempurnakan nafkah tempat tinggal. Tapi kalau tiada pilihan, suami tetap perlu beri bayaran sewa (atau sumbangan setimpal) kepada tuan rumah, bagi menyempurnakan nafkah tersebut. Ini kewajipan. Dan kalau tak ditunaikan, suami akan menanggung dosanya, dan boleh jadi asbab rezeki keluarga sempit dan rumahtangga tak bahagia.
.
🔴 Rasulullah saw tak pernah merungut apabila makanan yang disediakan isterinya tak sedap, kekurangan pada sikap/layanan isterinya, kenakalan anak-anak, sikap ego orang tua, rajuk/cemburu isterinya, atau sebarang kesusahan dalam rumahtangga. Rasulullah tak pernah merungut. Kerana merungut adalah salah satu tanda hati telah hitam.
.
🔴 Macam mana nak bersihkan hati yang hitam? Rajin basuh toilet, bersihkan rumah. Kerja-kerja "kotor" sebegini akan membersihkan hati dan menundukkan jiwa. Sambil bersihkan tandas, repeat dalam hati--
"Rajiah, kau bukan siapa-siapa, kau takde apa-apa, kau tak pernah buat apa-apa. Semua kebaikan yang ada pada kau, adalah kuasa dan pertolongan Allah semata-mata." 😭
.
🔴 Setiap kali kita nampak keburukan atau kekurangan pada pasangan dan anak-anak--
SABAR.
Betulkan diri sendiri dulu. Kadang2 kekurangan itu bukan pada pasangan atau anak-anak, tapi pada diri sendiri yang gagal bersyukur, gagal mendidik dan gagal menjadi contoh yang baik. Orang yang betul2 yakin dengan Allah, tak pernah pandang rendah pada orang lain, termasuk dirinya sendiri.
.
🔴 Setiap kali buat kebaikan, jangan harapkan pujian daripada pasangan, tapi harapkan Allah pandang dan Allah sayang. Sebab bila Allah sayang, automatik seluruh makhlukNya sayang pada kita.
.
🔴 Kekalkan mawaddah (romantik) dalam rumahtangga. Jalan pegang tangan, baring atas riba pasangan, peluk pasangan, pandang wajah pasangan dengan rasa cinta. Biarpun di hadapan anak-anak.
.
🔴 Ringankan mulut untuk ucapkan kata cinta, kata penghargaan, pujian dan dorongan kepada pasangan dan anak-anak setiap hari. Itu akan melembutkan hati dan mengeratkan hubungan.
.
🔴 Rasulullah saw tak pernah pukul/rotan/kurung/ikat/meninggikan suara kepada pasangan dan anak-anak. Baginda bijak menggunakan kemahiran komunikasi dan tutur kata yang berhemah untuk selesaikan sebarang konflik dan stress. Kekerasan dan kekasaran fizikal hanya akan mengeraskan hati dan menjarakkan hubungan.
.
🔴 Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Dan cara mati kita menentukan cara kita dibangkitkan semula nanti. So kalau nak kesudahan yang baik, betulkan cara hidup bermula sekarang!
.
🔴 Sentiasa buat kebaikan, walaupun kepada pasangan yang tak pandai menghargai, pasangan yang ego, pasangan yang jahil, pasangan yang tak membalas kebaikan tersebut. Kerana setiap kebaikan yang kita buat, pasti akan dibalas oleh Allah. Buat baik, sebab nak Allah sayang, bukan sebab nak pasangan sayang. Ingat, tiada satu pun kebaikan yang sia-sia!
.
🔴 Rumahtangga yang sejahtera adalah salah satu syurga dunia. Sesiapa yang tak berusaha untuk capai syurga dunia, tak akan mampu beroleh syurga di akhirat nanti. Maka penting untuk kita berusaha capai keluarga sejahtera, sebelum mati.
.
🔴 Suami yang rajin tolong basuh pinggan, bukan suami dayus. Suami yang rajin tolong sidai baju, bukan suami dayus. Suami yang tolong mandikan anak-anak, bukan suami dayus. Suami yang patuh cakap isterinya, bukan suami dayus. Tapi suami dayus, adalah suami yang tak mampu membimbing isterinya ke jalan Allah, tak mampu menjaga aurat isterinya, tak mampu membentengi isterinya dari azab api neraka.
.
🔴 Rumahtangga yang sentiasa ada solat dan zikir di dalamnya, pasti akan tenang dan bahagia.
.
🔴 Jarak sesuatu masalah dengan penyelesaiannya, ibarat jarak dahi dengan tempat sujud. Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembali pada Allah.
.
🔴 Kualiti sesebuah keluarga terletak pada kualiti solat anggotanya.
.
🔴 Sentiasa bersedekah sesama anggota keluarga. Kerana sedekah itu lebih tajam daripada doa.
.
🔴 Keluarga adalah asas hidup. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup akan mudah.
.
🔴 Seorang suami perlu ada sifat "ghirrah". (Bukan ghairah. Itu memang dah confirm ada. 😂) Ghirrah bermaksud cemburu. Cemburu yang bertujuan untuk memelihara kehormatan isteri dan menghindar isteri daripada maksiat dan dosa. Contoh, kalau isteri nak keluar dengan kawan2, suami boleh izinkan. Dengan syarat, auratnya terpelihara, pergaulannya terjaga.
.
🔴 Doa bila rumahtangga dilanda badai atau musibah:
Surah At-Taubah, ayat 128-129.
Ini doa favourite Rasulullah saw.
.
🔴 Doa supaya satu keluarga sentiasa jaga solat:
Surah Ibrahim, ayat 40.
.
🔴 Doa supaya Allah sentiasa pelihara ibu bapa kita, dan jadikan anak-anak kita taat:
Surah Al-Ahqaf, ayat 15.
.
🔴 Doa memohon zuriat, dan agar Allah sentiasa beri kesabaran ketika belum ada zuriat:
Surah Maryam, ayat 1-10.
.
.
Semoga apa yang saya kongsikan ini bermanfaat, dan menjemput rahmat Allah ke dalam keluarga kalian.
.
Ini cuma perkongsian.
Bukan nasihat, atau jauh sekali nak tunjuk bagus.
.
Sama-sama kita berlapang dada,
cuba ikut sunnah Rasulullah,
dan perlahan-lahan kayuh kembali kepada Allah.
.
Sementara masih dipinjamkan nyawa ni. 😊

Sunday, October 1, 2017

Histeri di DUN Lama Kuching!


KUCHING: Festival Praktikum Seni 2017 yang berlangsung di DUN Lama di sini malam tadi terpaksa dibatalkan berikutan berlakunya serangan histeria kepada kebanyakan peserta persembahan.

Kejadian berlaku sekitar jam 9 malam ketika kumpulan kedua sedang mengadakan persembahan.

“Ketika tarian sedang berlangsung di atas pentas, kami terdengar jeritan dari belakang pentas. Dan ia bukan sebahagian daripada persembahan.

“Beberapa  peserta, lelaki dan perempuan selepas itu kelihatan rebah,” kata seorang saksi.

Seorang saksi lain memberitahu, ada antara yang mengilai sebelum pengsan dan menjangkiti rakannya yang lain yang terus menangis dan ketakutan.

“Keadaan amat menggemparkan dan menakutkan, apatah lagi dalam suasana dewan bergelap dan sejuk,” katanya.

Beberapa saksi turut melihat ada peserta yang histeria melarikan diri, namun sempat ditangkap.

Difahamkan, pihak penganjur, Kementerian Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri telah memanggil pengamal perubatan Islam untuk menenangkan sebahagian peserta yang menjadi mangsa, dan usaha ini dikatakan berlangsung hingga lebih jam 11 malam tadi.

Berdasarkan maklumat yang diperoleh oleh sarawakvoice.com, ia bukan kali pertama gangguan makhluk halus berlaku di dewan tersebut.

Sumber: sarawakvoice.com

Tuesday, September 26, 2017

Dosa Ibubapa!

السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

*TANYALAH USTAZ TV9*
(Ustaz Muhammad Azman Mohd Husin)

*DOSA IBUBAPA*
•••••••••••••••••••••••••
Ibubapa tidak maksum dan mungkin ada dosa² dari ibubapa.
Allah berfirman wahai org² yg beriman jgn mengkhianti Allah dan jgn mengkhianati Rasul dan jgn mengkhianti amanah²(amanah sebagai seorang anak,ibubapa,pemimpin dll)ketahuilah harta dan anak pinak adalah dugaan.
Allah perintahkan supaya kita tidak khianat pada Allah dan Rasul.
Dan segala amanah yg Allah berikan pada kita,hendaklah ditunaikan amanah itu.
Harta² dan anak² pinak adalah satu cubaan dan dugaan.
Allah cipta manusia utk beribadah dan menguji siapa yg terbaik amalannya.
Harta adalah amanah dan belanjakanlah harta pada jalan yg diredhai.
Syukurilah adanya anak² dgn mentarbiahkannya.
Jika ibubapa berjaya mendidik anak² kepada mengingati Allah,ibubapa mendapat pahala yg besar.
Ibubapa perlu menunjukkan contoh yg terbaik pada anak².
Jika ibubapa mahu anak² bersolat dan berpuasa,ibubapa perlu bersolat dan berpuasa.

*APAKAH YG DIMAKSUDKAN DGN DOSA IBUBAPA DAN APAKAH YG DILAKUKAN ANAK² HARI INI KERANA DOSA KERANA DOSA IBUBAPA MASA DULU?*
Dosa ibubapa ialah membiarkan anak² tidak diberikan pendidikan.
Tidak memberi nafkah juga adalah satu dosa.
Tidak menasihati anak² kearah kebenaran dan tidak menegur anak² juga satu dosa.
Boleh jadi jika anak tidak solat,mungkin kerana ibubapanya juga tidak solat dan inilah balasan yg Allah berikan pada anak² kerana ibubapa dulu yg tidak solat.

*SEKIRANYA IBUBAPA SUDAH MENYURUH ANAK² BERSOLAT DAN MENUTUP AURAT APAKAH MASIH BERDOSA JIKA NAK MASIH TAK MAHU SOLAT DAN MENUTUP AURAT?*
Allah maha adil dan Allah tidak menzalimi hamba²Nya.
Sekiranya ibubapa sudah menegur anaknya tapi anaknya tetap berdegil,dosa itu ditanggung oleh anak².
Kerana cuma si pelaku  sahaja yg menanggug dosa.
Tidaklah dosa itu diberikan pada org lain kecuali jika ibubapa yg membiarkannya.
IBUBAPA BERDOSA JIKA MEMBIARKAN ANAK² TIDAK SOLAT DAN TIDAK MENUTUP AURAT.
3 golongan yg tidak masuk syurga adalah:
1)Dayus iaitu bapa yg membiarkan/tidak mempeduli anak tidak solat,tidak menutup aurat,membiarkan anak² keluar malam dll.
2)Lelaki yg menyerupai perempuan.
3)Org yg sentiasa ketagih arak(tak bertaubat)

*ADAKAH IBUBAPA YG TELAH MENINGGAL DUNIA TETAP DAPAT DOSA JIKA ANAK² MASIH MELAKUKAN DOSA?*
Kewajiban mendidik anak adalah kewajiban ibubapa.
Guru sebagai pembantu mendidik anak².
Mendidik anak tentang agama adalah tugas ibubapa.
Ada seorang mengadu pada Rasulullah dia nak menghantar anak pada org yg mengaji Al~Quran dan guru itu minta bayaran dan Nabi kata jika engkau mampu mengajar lebih baik engkau mengajar jika tak mampu berilah bayaran pada guru yg mengajarkan anak mengaji Al~Quran.
Ada org yg mengadu pada Sadina Umar bahawa anaknya anak derhaka.
Sadina Umar kata sudahkah engkau beri hak kepada anakmu?
HAK PADA ANAK:
Memberi nama yg baik.
Mencari isteri yg baik.
Mengajarkan Al~Quran.
Sahabat itu kata aku tak beri ketiga~tiga hak ini dan Sadina Umar kata redhalah dan ajarkan Al~Quran pada anak kerna masih belum terlewat.
NASIHAT KEMBALI PADA ANAK² DAN SURUHLAH ANAK² SOLAT DAN MENUTUP AURAT KERANA PINTU TAUBAT MASIH TERBUKA DAN ALLAH MAHA PENGAMPUN.

*SEMUA IBUBAPA NAK ANAK² JADI BAIK DAN APABILA SUDAH BELAJAR KE IPT, PENGARUH RAKAN² MENJADI PERANGAI ANAK² BERUBAH,APAKAH INI KESILAPAN DIDIKAN IBUBAPA ATAU PENGARUH KAWAN²?*
Bila ibubapa dah berpisah dgn anak² walaupun mereka jauh dari mata kita,tetaplah telefon mereka dan sentiasa beri nasihat berterusan dan jgn lupa banyakkan berdoa.
Ini adalah usaha ibubapa.
Jika sebelum ini ibubapa sudah didik anak² dan anak² masih melakukan dosa,ini adalah dosa yg ditanggung sendiri oleh anak² bukan lagi dosa ibubapa.

*BAGAIMANA IBUBAPA YG TIDAK ADIL ATAU PILIH KASIH PADA ANAK²?*
Nabi suruh kita berlaku adil pada semua anak².
Jika seorang anak dapat satu pemberian dari seorang ayah,anak² lain juga mesti dapat juga.
Supaya anak tidak terasa hati.
Kewajiban seorang ketua keluarga juga ialah memastikan ahli keluarganya selamat dari api neraka.
Dan sebagai anak jgn menjadi sebab ibubapa masuk neraka dan banyakkanlah mendoakan ibubapa.

*APAKAH DALAM ISLAM ADA MENYURUH MENASIHATI ANAK DGN HIKMAH?*
Ya ...Ada.
Ajaklah ke jalan TuhanMu dgn nasihat yg baik dan berhikmah.
Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yg beriman dan beramal soleh dan berpesan~pesan dgn kebenaran dan berpesan~pesan dgn kesabaran.
Meninggalkan maksiat juga adalah amalan soleh.
Menasihati dan berpesan~pesan dgn kebenaran dan berpesan~pesan dgn kesabaran juga adalah amalan soleh.

*BERDOSAKAH SEORANG ANAK YG  MENEGUR SEORANG IBU YG SUKA MEMBUKA AIB ANAK²?*
Membuka aib adalah berdosa.
Sepatutnya tidak berlaku ibubapa yg membuka aib anak² pada jiran atau pada org lain.
Ibubapa tidak boleh membuka aib anak dan anak juga tak boleh buka aib ibubapa.
Tidak menjadi kesalahan jika anak menegur ibubapa yg suka membuka aib anak².
Tegurlah dgn berhikmah.

*SEKIRANNYA IBUBAPA MELAKUKAN DOSA TERHADAP ANAKNYA,BOLEHKAH ANAK²  BOLEH PUTUSKAN SILATURAHIM?*
Walaupun ibubapa buat dosa...Seorang anak tak ada hak utk memutuskan silaturahim dan juga jgn putuskan silaturahim dgn adik beradik dan sahabat² juga.
Jika 3 hari sahaja tidak bertegur sapa,tidak boleh masuk syurga.

NABI MENEGUR SEORANG ANAK YG MENGAMBIL MAKANAN DGN TANGAN KIRI DAN TAK BACA بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
NABI KATA AMBILLAH DGN TANGAN KANAN DAN SEBUTLAH NAMA ALLAH بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم SERTA AMBILLAH YG PALING DEKAT.
NABI AJARKAN PADA KITA SUPAYA AJAR ANAK² MAKAN SEJAK DARI KECIL.

*BAGAIMANA IBUBAPA YG TIDAK BIMBING ATAU MEMBERI HAK TERHADAP ANAK² ITU DIKIRA IBUBAPA DERHAKA?*
Ya ..jika ibubapa tidak menunaikan hak pada anak² juga boleh disebut ibubapa derhaka dan dan berdosa.
Mendidik anak² bukan sahaja pada solat tapi juga pada akhlak.

*BERDOSAKAH IBUBAPA YG MENGHALANG ANAK² BERKAHWIN AWAL?*
Itu adalah hak seorang wali(ayah)
Jika seorang ayah memberi sebab yg munasabah kenapa tidak boleh kahwin awal dan anak tetap melakukan zina,ini menjadi dosa kepada anak bukan lagi dosa ibubapa.
Dan janganlah menolak jika yg datang meminang itu seorang lelaki yg soleh supaya tidak berlaku zina.

#InShaaAllah_Aamiin
#BiarTahuJanganKeliru

Isu lalai!

Dengar kat Radio IKIM Ustaz Pahrol Mat Juoi kupas tentang isu LALAI.

Mula-mula Ustaz kongsi tanda-tanda lalai.  Antaranya:
1. Kurang membaca Al Quran
2.  Kurang berzikir
3.  Lalai dalam solat, kurang ingat pada Allah; tidak fokus, sering terlupa bilangan rakaat, melewatkan solat, kurang solat jemaah
4.  Banyak membuang masa; untuk hiburan
5.  Kurang atau malas berdoa.  Kalau berdoa, tidak ada penghayatan, pakat hafal saja.
6.  Memanjang sibuk dengan urusan dunia; mudah stress
7.  Cara hidupnya menyerupai musuh Islam
8.  Tak berhati-hati dengan perkara yang syubhah dan haram

Ada juga Ustaz sebut; jarak antara hati kita dengan ketenangan, ibarat 'jarak' kita dengan Al Quran.

Pesannya, beli Al Quran guna duit sendiri.  Pilih ikut citarasa kita.  Cakap dengan Al Quran tu, kita nak bersahabat dengan dia.

Kemudian, Ustaz cerita tentang akibat lalai:
1.  Kurang semangat nak beribadah, tidak suka baca quran
2.  'Bunuh' kebaikan yang kita buat; kita tak nampak berbuat baik itu suatu yang utama
3.  Hilang fokus dalam hidup
4.  Mudah lesu dan buntu,sentiasa rasa esok masih ada.

Sebab-sebab lalai:
1.  Mengulang-ulang dosa kecil sampai jadi kelaziman
2.  Berkawan dengan orang-orang yang lalai
3.  Berada dalam persekitaran 'rosak' (Contoh: pergaulan bebas dengan bukan muhrim, dedah aurat dan buat maksiat), berada di situ bukan untuk tujuan berdakwah
4.  Tidak berzikir
5.  Terjerat dalam perancangan-perancangan licik musuh Islam (Contoh: berlebihan dalam mendengar lagu, tonton filem dan rancangan sukan )

Cara-cara untuk atasi:
1.  Cari sahabat yang baik
2.Hadiri majlis ilmu
3.Bagun mlm dan solat
4. bnykkan zikir
5. rajin baca quran
6.Bersangka baik dgn org lain.

Share lah jika ia memberi manfaat...

Rezeki pelbagai rupa!

Dulu saya sangkakan, rezqi itu bila dapat menghasilkan wang, urusan pekerjaan lancar, banyak tabungan, banyak aset disana sini, intinya : harta.

Setelah mencari2 apa makna rezqi dalam Islam (sesuai yang tertera dalam alquran dan hadis), ternyata saya salah besar.

Ternyata,
▪Langkah kaki yang dimudahkan untuk hadir ke Majlis Ilmu, itu adalah rezqi.

▪Langkah kaki yang dimudahkan untuk solat berjamaah di Masjid, adalah rezqi.

▪Hati yang Allah jaga jauh dari iri, dengki, dan kebencian, adalah rezqi.

▪Punya teman-teman yang soleh/ solehah dan saling mengingatkan dalam kebaikan, itu juga rezqi.

▪Saat keadaan sukar penuh keterbatasan, itu juga rezqi. Mungkin jika dalam keadaan sebaliknya, justru membuat kita kufur, sombong, bahkan lupa diri.

▪Punya orang tua yang selalu sakit, adalah rezqi, kerana merupakan ladang amal pembuka pintu syurga.

▪Tubuh yang sihat, adalah rezqi. Bahkan saat diuji dengan sakit, itu juga bentuk lain dari rezqi karena sakit adalah penggugur dosa.

▪Dan mungkin akan ada jutaan daftar panjang lainnya bentuk-bentuk rezqi yang kita tidak sadari.

Justru yang harus kita waspada adalah ketika hidup kita berkecukupan, penuh dengan kemudahan dan kebahagiaan, padahal begitu banyak hak Allah yang tidak kita tunaikan.
Muhasabah diri ini...

Rintihan anak banduan!

Permintaan TERAKHIR Banduan Yang Dihukum Mati Ini Buat Polis MENANGIS !!!
5 September 2017 admin

Allah Allah Allah…Beberapa hari sebelum dihukum gantung dia diberi peluang oleh pihak polis untuk menulis permintaan terakhir.Menggeletar tangan polis bila baca surat permintaan budak ni.Sebak sangat.Nak tau apa yang ditulisnya jom kita baca………….. Admin sendiri nangis. =(

………………………………………………..

Permintaan TERAKHIR Banduan Yang Dihukum Mati Ini Buat Polis MENANGIS !!! | Seorang banduan akhir’,iaitu yang menantikan hukuman mati meminta sebatang pen dan sekeping kertas sebagai ‘permintaan terakhir’nya.Selepas menulis selama beberapa minit,banduan tersebut meminta pegawai penjara untuk menyerahkan surat yang ditulis itu kepada ibu kandungnya.

IBU…,

Sekiranya terdapat LEBIH keadilan di dunia ini,kita berdualah yang seharusnya dihukum bunuh,dan bukan hanya saya seorang.Ibu juga bersalah ke atas liku kehidupan yang saya jalani.

INGATKAH IBU ketika saya mencuri basikal milik seorang budak lelaki yang sebaya saya?Ibu yang membantu saya menyorokkan basikal itu dari pengetahuan ayah.

INGATKAH IBU ketika saya mencuri wang dari dompet jiran kita?Ibu juga yang pergi bersama saya ke sebuah pasaraya untuk membelanjakannya.

INGATKAH IBU ketika saya bertengkar dengan ayah dan kemudian ayah pergi meninggalkan kita?Ayah sekadar mahu memperbetulkan diri saya kerana perbuatan saya mencuri keputusan akhir sebuah pertandingan yang menyebabkan saya dibuang sekolah.

IBU…

KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak,yang tidak lama selepas itu saya menjadi seorang remaja yang bermasalah.Dan sekarang,saya hanyalah seorang lelaki yang rosak.

KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak yang memerlukan pembetulan,bukannya keizinan (untuk berbuat kerosakan).

TETAPI,SAYA TETAP MEMAAFKAN IBU…

Saya mohon agar surat ini sampai kepada seberapa banyak ibubapa di dunia ini,agar mereka tahu yang menjadikan seorang anak itu baik atau jahat adalah…PENDIDIKAN IBUNYA!!!.

Terima kasih ibu kerana MEMBERIKAN ‘nyawa’ kepada saya dan juga menyebabkan saya KEHILANGANNYA.

Dari anakmu,

(Seorang Banduan Hukuman Mati)

***********************************************

PELAJARAN BUAT IBUBAPA


Perkara paling sukar dalam usaha memperbetulkan masyarakat sekarang ini ialah untuk membuatkan seorang ibu SEDAR akan kesilapan diri mendidik anaknya.Lebih sukar lagi untuk menerima teguran tentang tabiat buruk yang telah berlaku pada anaknya sekalipun bukti terang nyata di depan mata.

Tiada guna adanya ayah yang tegas dan bijaksana sebagai ketua keluarga jika si ibu tidak telus dan tulus merujuk dan berkongsi maklumat mengenai perkembangan anak-anaknya.Apabila sedar,keadaan sudah terlambat…. “Rebung sudah menjadi buluh”.

Lebih sulit lagi jika si Ayah juga jenis yang tidak ambil kisah.Hal ehwal keluarga dan urusan anak-anak diserahkan kepada isteri semata-mata.Urusan mencari rezeki dan persekolahan anak semuanya si ibu uruskan.Apabila anak bermasalah,mencuri,merempit,merogol,hisap dadah bahkan dilokap polis pun minta isteri juga yang uruskan.

Ramai sekali suami yang hanya tahu meniduri isteri sahaja.Lebih berat lagi jenis yang hari-hari minta duit isteri dan asyik keluar bersama rakan-rakan sampai ke tua.Ada pula yang kaki joli,ketagihan dadah,arak dan judi.Ada pula yang hanya mahu mencukupkan quota poligami sahaja.Kemudian dikuda pula semua isteri yang ada untuk turut ‘membiayai’ dirinya.Hidup tidak ubah seperti ‘jantan sewaan’ sahaja.

Ada ibu yang berjaya melepasi ujian ini. Ada pula yang terpaksa membiarkan bukan sahaja anak,malah diri sendiri untuk ikut mencuri.Mungkin dia ‘terpaksa’ kerana itu sahaja punca nafkah buat mereka.

Apapun,perlu diingat bahawa tugas utama ibu adalah mendidik anak.Jika berjaya ibu melangkah ke syurga,maka jejak yang sama jugalah bakal diikuti oleh anaknya.JEJAK KAKI IBU itulah yang menjadi hakikat di sebalik ungkapan, “syurga itu di telapak kaki ibu”.Kisah Siti Hajar dan Ismail a.s. adalah antara contohnya.

Jika ibu sampai bersikap degil dan mungkar,maka jejak yang sama jugalah bakal ditiru oleh anak-anaknya.Kisah isteri dan anak-anak Nabi Noh a.s. adalah rujukannya.

Semoga kisah pendek ini ada motivasinya buat ibubapa (termasuk) aku sendiri....

Hasil responden bahaya telefon pintar?

Saya menyertai taklimat dan perbincangan dengan kumpulan sukarelawan NGO islam petang tadi berkaitan pembentangan masalah sosial pelajar pelajar melayu di sekolah rendah dan sekolah menengah.

Hasil dari beberapa kumpulan yg dibahagikan bagi membuat kajian permasalahan sosial pelajar yg telah mendapatkan beberapa pelajar dan waris di interview secara lapangan di kawasan seluruh pulau pinang dan di sasaran beberapa buah sekolah.

Hasil perbentangan dari kawan saya dapatan responden yg di interview dan pengumpulan data tersebut yg telah menunjukkan diantaranya  punca punca utama berlaku kejutan sosial yg diluar jangkaan adalah disebabkan penyumbang adalah talipon bimbit yg waris berikan kepada anak anak.

Hasil dari pemberian itu kami dapati anak anak yg berumur 10 tahun sudah mempunyai akaun FB, whapps, intergram, wechat dan lain2 hubungan media maya. Al hasil dari fasiliti ini 80% anak anak menyalah guna kemudahan tersebut dengan sebahagiannya mengekses gambar gambar porno (lucah) dan lain2 yg berunsur kepada pengodaman fikiran positif dan rasional. Dengan itu mereka berpotensi untuk melakukan perkara tersebut ditahap hampir 90% untuk mencuba apa yg mereka lihat melalui handphone tersebut.

Maka kami dapati punca utama permasalahan sosial anak anak melalui talipon adalah peratusan yg cukup tinggi mempengaruhi kehidupan mereka. Yg paling malang hasil interview kami dengan beberapa ibubapa pelajar hampir 70% ibubapa tidak mampu kawal pengunaan talipon anak anak dan apa yg dilakukan pada handphone tersebut.

Oleh itu kami yakini bahwa anak anak islam sekrang sudah dimomok dengan racun handphone sehingga ibubapa tidak menyedari bawa kemudahan itu sebenarnya membunuh sosial kehidupan anak anak mereka. Oleh itu saya menasihati ibubapa supaya :

1. Ibubapa harus mengawal pengunaan talipon kepada anak anak dan talipon tersebut mesti boleh di akses historinya.

2. Seboleh yg mungkin haramkan anak anak mempunyai FB, wechat kerana 2 akaun ini tiada manfaat pada usia bawah 17 tahun.

3. Jika ingin berkomunikasi ibubapa boleh membeli handphone yg tidak boleh akses internet.

4. Jadualkan pengunaan handphone dan sentiasa melihat komunikasi anak anak di alam maya.

5. Handphone mesti disimpan oleh ibubapa dan jangan benarkan anak buat password sendiri.

6. Kegunaan komputer dirumah atau handset mesti ditempat yang terbuka, jangan biar anak bersendirian dalam bilik dengan hanset yg boleh akses internet.

7. Ibubapa perlu jadi handphone kepada anak anak dan berkawan supaya meraka meraikan wujudnya kasih sayang dan kita mengambil berat segala gerak geri mereka

8. Ibubapa perlu selidik semua kawan kawan anaknya dan tiada istilah kawan lelaki yg berusia dibawah 18 tahun.

9. Ibubapa perlu sentiasa dapatkan performance pelajaran anak anak daripda guru sekolah.

10. Perlu sarankan anak anak sertai  aktiviti yg dianjur oleh mana mana pertubuhan diqariah masing masing.


Saya secara jujur nyatakan ini kerana saya sayangkan anak bangsa kita. Saya tidak sangup melihat anak bangsa saya menjadi kapsul kapsul perosak dalam negara kita sedangkan bangsa lain telah jauh maju meningalkan anak anak kita.

Wahai saudaraku ibubapa bangunlah dan lihatlah diluar sana dalam akhbar akhbar memuatkan bagaimana gejala sosial yg menggila sehingga kita seseolah hilang solusi utk mengatasinya. Didik anak kita dengan agama islam yg ditunjukan oleh allah dan nabi muhammad saw.

Ingat wahai ibubapa segala apa yg kita usahakan hari ini allah akan minta kita pertangungjawabkan. Oleh itu ayuh sama sama kita mendidik anak anak kita dan bertindak sebelum ianya lebih parah.

Ustaz Usman Al Marbawi
Pengasas MATSA.
25hb september 2017.

"Sebentar lagi datang seorang pemuda syurga.."

Suatu hari ketika Rasulullah saw & para sahabat berkumpul di satu sudut Masjid Nabawi, Rasulullah saw tiba2 berkata:
"Sebentar lagi dtg seorg pemuda ahli syurga."

Tak lama kemudian dtg seorg pemuda yg muka & tangannya basah berwudhuk, sambil sebelah tgn memegang sandal. Penampilan sgt sederhana. Tiada apa yg istimewa.

Beberapa hari kemudian, ketika Rasulullah saw & beberapa sahabat duduk di tempat sama, sekali lg Rasulullah saw kata:
"Sebentar lagi dtg seorg pemuda ahli syurga."

Sebentar kemudian, pemuda yg sama sampai. Pun berpenampilan sama.
Salah seorang sahabat yg ada di situ ialah *Muaz bin Jabal ra.* Beliau ingin tahu apa rahsia lelaki itu yg dikatakan ahli syurga.

Lalu dia mencari jalan utk tidur di rumah lelaki itu dgn memberi pelbagai alasan. Pemuda itu benarkan Muaz tidur di rumahnya.

Malam itu ketika Muaz bangun *bertahajjud*, pemuda itu masih *nyenyak tidur* hingga ke Subuh.

Pabila subuh, pemuda itu bangun solat Subuh. Lalu mereka *membaca Al Quran, lelaki itu tersangkut-sangkut* merangkak membaca. Tidak lancar seperti Muaz.

Dan apabila menjelang waktu Dhuha, Muaz *bersolat sunat Dhuha*. Tapi lelaki itu tidak.
Selain itu pada hari yg sama Muaz *berpuasa sunat*, tapi lelaki itu tidak.

Muaz pun menceritakan perihal Rasulullah saw telah katakan pada lelaki itu, dan berterus-terang bertanyakan apakah amalannya hingga Rasulullah mengatakan dia ahli syurga.. lalu pemuda itu berkata:

"Amalanku tidaklah sebaik mana. Aku masih belum lancar baca Al Quran. Aku masih tak mampu bangun bertahajjud. Aku juga tak mampu lg solat dhuha. Apatah lg berpuasa sunat."
"Tapi…"
"Sejak beberapa minggu ini, aku cuba amalkan 3 perkara yg baru ku pelajari:"

1. *Aku sgt cuba tidak sakitkan hati sesiapa.* Samada kaum keluargaku, jiranku, sahabatku mahupun orang yg tak kukenal.

"Muaz  berkata, subahanallah."
"Lagi...?"

2. *Aku cuba elakkan diri dari memarahi sesiapa.* Dan aku akan maafkan semua org yg membuat salah kepadaku.

"Muaz berkata, subahanallah. Lagi...?"

3. *Aku cuba jaga tali silaturrahim.* Dan aku akan bantu panjangkan silaturrahim sebaik mana mungkin.
Itulah yg mampu aku lakukan.

*Subhanallah...*

Sahabat2 sekalian.
*Jika kita rasa kita hebat dgn imej kita, kita silap.* *Jika kita rasa kita hebat dgn amalan kita pun silap.*
*Kalau kita rasa kita tak perlu beramal, lagilah jauh silapnya.*

Apa guna ilmu tinggi, hidup penuh syariat, pakaian sunnah *tapi apa yg keluar dari mulut kita sentiasa sakitkan hati isteri, hati suami, hati anak, hati sedara mara, hati orang, apatah lg hati ibu bapa.*

Apa guna ilmu tinggi, hidup penuh syariat, berpakaian ikut sunnah tp *selalu marah maki hamun org dan penuh dendam kesumat dlm dada.* Apatah maafkan orang.... jauh sekali.

Apa guna ilmu tinggi, hidup penuh syariat, kereta penuh sticker Islamik tapi *sering bergaduh, kawan selalu salah kita saja yg betul, sedara mara mula menjauhi  kita, kita tak kesah..* apatah lg nak melawat dan berkunjung usah diharap....

Tazkirah ... (Utk diri sendiri 😔)
Semoga الله  permudahkan segala urusan kita. Aminnn..

Kisah Rezeki Sebuku Roti Sehari!

Pada satu masa dulu ada sorang lelaki tua di zaman Nabi Musa AS. Dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah SWT tetapi macam terganggu sedikit sebab setiap hari dia asyik fikir dan risau pasal rezeki dia. Hari-hari memang rezeki dia ada sebuku roti sahaja

Satu hari, Nabi Musa AS lalu tempat orang tua tu. Orang tua tu pun fikir inilah peluang yang terbaik untuk dia tanya Nabi Musa AS untuk tanya Allah SWT tentang rezeki dia. Dia pun tegur dan beri salam kepada Sayyidina Musa AS dan dengan teragak-agak dia tanya.

"Oh Nabi Musa, apabila tuan bercakap kepada Allah, bolehkah tuan memohon Allah meningkatkan rezeki saya (rezeki). Dari dulu sampai sekarang, saya dapat sebuku roti setiap hari. Saya berhajat untuk dapat lebih. Bolehkah saya dapat lebih daripada tu? Jika tuan bertanya kepada-Nya, sesungguhnya pasti Allah akan menjawab permintaan tuan dan memberikan saya lebih"

Nabi Musa AS pun setuju dan kemudian selepas bertanya, Nabi Musa AS mendapat jawapan bahawa rezeki yang telah ditetapkan dan ditakdirkan kepada orang tua itu memang sebuku roti setiap hari sepanjang hayat dia. Nabi Musa AS pun sampaikan kepada orang tua tu apa yang dia diberitahu.

Orang tua itu berasa sungguh gembira. Dia bertepuk tangan dengan gembira. Terkejut dengan tindak balas ini Sayyidina Musa AS bertanya kepadanya sebab kegembiraannya. Lelaki itu menjawab, "Jika dah ditakdirkan, maka saya tidak mempunyai apa-apa yang perlu dibimbangkan. Sekurang-kurangnya saya akan sentiasa menerima satu buku roti untuk sepanjang hidup saya!". Dan dengan itu dia kembali untuk solat dan ibadat dia.

Setelah beberapa bulan berlalu, ketenangan lelaki itu meningkat dengan pengetahuan bahawa dia tidak perlu risau bimbang tentang rezekinya. Ini membolehkan beliau memberi tumpuan lebih kepada ibadat dia terhadap Allah SWT yang menyebabkan dia mempunyai masa yang kurang tumpuan kepada makanan, dan juga kurang masa untuk makan.

Jadi, dari dia memakan satu buku roti sehari, dia hampir tidak berjaya makan separuh roti.  Baki roti tu kemudian diletakkan di satu sudut. Tidak lama kemudian, longgokan di sudut tu mula meningkat, sehingga ia menjadi satu timbunan besar.

Pada satu pagi, ada penggembala yang berjalan melalui kampung tersebut dan berhenti untuk bercakap dengan lelaki tua itu. Dia sedang mencari rumput kering untuk ternakan beliau tetapi tidak berjaya menjumpai apa-apa makanan.

Orang tua itu berkata kepadanya, "Apa kata kalau kamu bawak roti-roti yang terletak dalam timbunan itu, lembutkan semuanya dengan air dan berilah makan kepada haiwan anda!". Penggembala tu pun lakukan seperti apa yang dicadangkan orang tua tu dan haiwan ternakan dia pun makan semua roti tu sampai habis.

Untuk tanda berterima kasih kepada orang tua tu, pengembala tu memberikan seekor kambing ternakan dan meneruskan perjalanan dia.

Masa berlalu setelah berbulan-bulan dan bertahun-tahun dan Sayyidina Musa AS melalui lagi kawasan orang tua tu. Dengan kagum baginda AS mendapati bahawa tempat orang tua itu tinggal, telah bertukar menjadi sebuah taman.

Ada pokok-pokok buah-buahan tumbuh berhampiran dan haiwan-haiwan ternakan meragut tidak jauh dari situ.  Terdapat sebuah ladang gandum dan suasana kesejahteraan. Sayyidina Musa AS mendapat tahu bahawa semua ini adalah milik orang tua yang sama.

Nabi Musa AS pun menjadi hairan kerana dia tahu apa yang ditulis dalam takdir orang tua itu - sebuku roti sehari - Sayyidina Musa AS pergi untuk mengetahui apa yang terjadi.

"Bagaimana ini boleh berlaku? Sebuku roti sehari adalah apa yang tertulis .. namun dia memiliki begitu banyak lagi .."

Jawapannya, sesuatu yang kita semua perlu mengambil iktibar:

Satu buku roti adalah Rizq (rezeki) yang telah ditulis untuk orang tua tu.

Pokok-pokok buah-buahan, binatang ternakan dan ladang tanaman adalah BARAKAH yang datang dari penerimaan apa yang telah tertulis untuk kehidupan dia.

Semua tu adalah ganjaran atas kepercayaan sempurna pada Allah SWT.

Barakah adalah hasil daripada peralihan dalam tumpuan dari apa yang dia mahu, kepada mensyukuri dan menikmati apa yang dia ada sehinggakan walaupun selepas makan seberapa banyak yang dia mahu, dia tetap mempunyai baki. Keperluannya telah menjadi sangat kecil.

Kelimpahan barakah ini diberikan dalam kehidupan orang tua itu disebabkan kemurahan hati dan kesediaan untuk berkongsi apa yang dia ada.

Jadi Rezeki memang ditakdirkan...

Tetapi ..

BARAKAH datang apabila kita bertaqwa kepada Allah SWT, apabila kita bermurah hati dengan apa yang kita ada, apabila kita bersyukur dan apabila kita meletakkan Ibadah & Zikir Allah SWT di atas segala-galanya.

Semoga Allah SWT menjadikan kita dalam kalangan hamba-Nya yang bersyukur, taat dan murah & besar hati. Aamiiinnn.

Sila kongsi kisah ini untuk manfaat bersama.

Moral daripada kisah ini :

- Janganlah kita risau dengan rezeki kita dapat sekarang.
- Bersyukur walaupun sedikit.
- Walaupun sedikit murahkan hati berkongsi dengan orang yang benar-benar memerlukan.
- Jangan mudah mengeluh bila kita dtimpa kesusahan.
- Jangan mudah rasa tidak puas hati dengan apa yg kita dapat sekarang.
- Jangan riak atau menunjuk dengan apa yang kita 'hulur' kan semata-mata untuk diketahui umum.
- Duit jangan dikejar, kelak kita jadi hamba duit.

Wallahualam...

Thursday, September 7, 2017

Jangan Bezakan Anak!

Anak

Anak anak adalah buah hati kita. Jangan bandingkan  antara mereka. Yang pandai jangan terlalu dipuji, yang lemah janganlah kita keji.

Anak yg baik, anak yg cerdik; cuma ujian. ALLAH nak tengok kita demand ke tidak, letak syarat ke tidak, kerja kuat ke tidak, sabar ke tidak.

Anak2 yg biasa-biasa, tak berapa pandai; itu hadiah ALLAH. Di mata manusia mereka biasa saja, tapi siapa tahu kekurangan mereka ASBAB kita masuk syurga. Tak perlu kecewa hasil kita tak seberapa. Mana tahu kalau asyik cemerlang, kita riak menjaja bangga.

Anak2 yang biasa-biasa ini mungkin menjadikan kita tidak leka dengan kerjaya & rencahnya. Jangan lukai hati anak2 kita. Terimalah pemberian ALLAH dengan redha. Sayangi mereka sama rata. Doakan mereka tak kira di mana-mana. Maaf dan ampunkan mereka penuh tulus tanpa berbeza kasih.

Anak2 kita mentah, jiwa mereka rapuh. Yang salah kita, terlebih menghukum daripada membina. Terlebih menyumpah daripada  membimbing. Terlebih marah daripada nasihat. Terimalah mereka penuh amanah.

Anak2 ini dipinjamkan buat kita untuk dijadikan ummat Muhammad yang hebat. Bukan membesar untuk dinobat. Jangan bezakan anak2 kita, kerana di luar sana ramai lagi yang tak merasa jadi ibu bapa.. belajarlah malu pada ALLAH, DIA yang sebegitu hebat tak pernah bezakan hamba-hambaNya tapi kenapa kita seorang hamba sangat suka beza-membeza.

Anak2 kita juga punya hati dan jiwa. Mana tahu ada yang kita tak beri penuh perhatian skg tp dia lah yg akan ingat kita sampai tua, akan mendoakan kita hingga ke syurga.

Jangan berhenti untuk menjadi ibu bapa yang berilmu dan cemerlang!

Kata-kata indah untuk renungan kita bersama....
Sempena ank2 nak exam upsr...pt3..spm...stpm...

Tuesday, February 14, 2017

Warga emas Mukah digoda tiga gadis wangi cari asam paya, tiba-tiba berbogel…






MUKAH: Sidek Baki, 75 menceritakan, selepas dia memunggah asam paya atau buah kelubi di hujung jalan, dia tercium bau harum dari persekitarannya.

Menurutnya, dia pun menoleh lalu terlihat tiga gadis berusia dalam lingkungan 8 hingga 10 tahun yang memanggilnya.

Pada mulanya Sidek tidak mahu mengikut gadis kecil itu kerana masih hairan dan berasa takut selepas tercium bau wangi dari tubuh mereka bertiga.

Tetapi selepas dipujuk dan digoda akan ditunjukkan dengan tempat yang banyak asam paya, dia menerima ajakan tiga gadis kecil itu.

Utusan Sarawak pada Isnin 13 Februari melaporkan, selepas 28 jam dikatakan hilang secara misteri semasa mencari asam paya dan rotan pada pagi Jumaat lepas, Sidek akhirnya berjaya ditemui semula dalam keadaan selamat.

Operasi mencari dan menyelamat dilancarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Rela dan penduduk kampung di sebuah hutan terletak 10 kilometer dari kediaman warga emas tersebut.

Ketika ditemui, Sidek mengaku tidak lapar kerana mendakwa diberi makan kuih penyaram oleh gadis berkenaan yang membawanya menuju lokasi banyak asam paya.

Sidek berkata, bagaimanapun sebelum sampai ke lokasi yang dikatakan banyak asam paya, tiba-tiba tiga gadis yang berjalan di hadapannya itu membuka pakaian.

Sidek menceritakan, dia menutup matanya dan memarahi gadis tersebut sebagai “kurang ajar”

Sebagaimana dilaporkan Utsuan Sarawak, Sidak berkata, “Mereka tidak endahkan saya dan saya terus membaca lima kali al-Fatihah, baharulah ketiga-tiga gadis tadi hilang dari pandangan.”

Menurut Sidek ketika itulah baru dia terdengar ada suara orang memanggilnya yang rupa-rupanya mencari dia yang hilang.

Ketua operasi warga Oya, Arini Suhali mengakui mereka menjumpai Sidek pada 3.45 di dalam hutan tidak jauh dari Kampung Oya dalam keadaan basah kuyup dengan gulungan rotan tergantung di leher.

Mangsa dibawa ke klinik Oya sebelum balik ke rumahnya. – Sarawakvoice

Monday, February 13, 2017

Fakta tentang ATM!


FAKTA YANG ANDA PERLU TAHU MENGENAI ATM SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA

1. Malaysia pernah menghantar pasukan tentera semasa Perang Vietnam bagi membantu Amerika Syarikat menjejaki gerila Viet Cong..

2. Malaysia merupakan satu-satunya negara di dunia yang berjaya menghancurkan ancaman komunis sedangkan kerajaan demokratik Vietnam yang dibantu oleh Amerika Syarikat tewas kepada komunis..

3. ATM diperakui PAKAR PERANG HUTAN oleh seluruh dunia dan merupakan satu satunya pasukan yang Berjaya mengekang komunisme..Percaya atau tidak?

4. VAT69 dijulang sebagai komando terbaik dunia sehinggakan pasukan ini didokumentarikan oleh ASIA CHANNEL..Percaya atau tidak?

5. Perisik Malaysia sama ada PDRM atau ATM merupakan perisikan yang paling terbaik dalam dunia..percaya atau tidak? Pada 1988 seorang perisik KGB, Siddiq Ghouse ditangkap kerana merisik Malaysia? Hal ini dibuktikan dengan kepantasan Malaysia membasmi Al-Maunnah, KMM, Abu Sayyaf, Jemaah Islamiah dan penganas-penganas lain tanpa mengambil masa yang lama..

6. Percaya atau tidak perisik dan anggota elit ATM dan PDRM, apabila bersara dikehendaki melaporkan diri di balai polis bagi waktu dan masa yang ditetapkan? Mereka juga sukar untuk memohon passport atau visa ke luar Negara..

7. Percaya atau tidak panggilan “cikgu” digunakan oleh anggota polis merujuk pada anggota ATM?

8. ATM menjadi rebutan amerika dan Britain. Namun ATM memilih Britain kerana ikatan persahabatan yang kian lama terjalin, namun tahukah anda ATM telah menubuhkan sekolah ketenteraan FORT BENNINGS ?? Di sini diperkatakan tentera terhebat adalah SAS (Britain), diikuti Malaysia (ATM) dan amerika US ARMY. Percaya atau tidak?

9. Bagi menghina Malaysia, Indonesia segaja mengajar angkatan tentera Kemboja. Tapi Indonesia mendapat aib apabila ATM berjaya menerobos kem tentera Kemboja tanpa disedari dan berjaya mematikan periuk api.!! ini amat memalukan mereka..percaya atau tidak?

10. Pasukan elit pertama Malaysia merupakan Sarawak Rangers dan ini merupakan pasukan paling awal sebagai pasukan elit dari negara2 rantau ini.. Percaya atau tidak?

11. Komando Malaysia pernah membantu tentera AS bagi menandakan sasaran-sasaran tentera Serb melalui Laser Target Designator untuk dimusnahkan dengan “Smart Bomb” dari pesawat pengebom NATO..

12. Percaya atau tidak jika dikatakan Komando-komando Malaysia diberi tugas sebagai QRR (Quick Reaction Rescue) bagi tentera2 NATO dalam perang BOSNIA? Suatu ketika dahulu pernah dicatatkan dalam newspaper di Amerika..hal ini dan diperakui oleh tentera-tentera asing dan mengelarkan pasukan negara yang datang untuk garisan mati..

13. Malaysia pernah menghantar 7 anggota komando terbaik ke Manila dalam satu misi khas mengambil dokumen berkaitan sabah yang sangat-sangat penting untuk kestabilan Negara..Operasi itu dikenali sebagai “OPS SABAH SELAMANYA”..percaya atau tidak?

14. Tahukah anda filem “Black Hawk Down” mengisahkan pemberontakan di Somalia, menyelewengkan fakta sebenar di mana sebenarnya tentera Malaysialah yang menjadi wira, tetapi oleh kerana ia filem Hollywood, maka peranan Malaysia langsung tidak diiktiraf..

15. Komando Malaysia pernah mencerobohi kompleks pertahanan udara Singapura di Bukit Batuk lalu menampal setem malaysia pada setiap peluru berpandu , meja officer dan menukar bendera singapore dgn bendera malaysia pada meja pegawai tinggi. tujuannya membalas dendam kerana jet singapore sering menceroboh ruang udara johor.. mereka mlakukan tugas tersebut hanya 1 hari tanpa dapat kesan. kakitangan komplek pertahanan singapore yg terlibat telah dipecat kerana insiden itu..

Saturday, February 11, 2017

Soalan mesra dijawab sindiran

Tengah jemur kain jiran datang tegur, 'tengah jemur kain ke?' Tapi kita jawab "eh tak la tengah masak" soalan mesra dijawab dengan sindiran.

Allah bertanya "Wahai Nabi Musa, apa yang ada ditanganmu itu? Jawab Musa; "Inilah tongkatku, aku gunakan untuk berjalan dan aku gunakan untuk memukul daun2 kayu supaya gugur untuk kambing2ku".

Kenapa Allah masih bertanya Nabi Musa sedangkan Allah Maha Mengetahui? Kerana... begitulah cara Allah bermesra dengan NabiNya walaupun Allah sudah tau tetapi Allah tetap bertanya.

Dalam kehidupan manusia cuba bayangkan kita sedang jemur kain, tiba2 datang seorang kawan kita bertanya " Oi kau tengah buat apa tu?" Kita pun menjawab " Tengah masak !"

Kawan kita tanya tu bukan sebab dia tak tau tapi dia nak bermesra dengan kita. Orang nak bermesra dengan kita, kita layan dia dengan sindiran. Itu tak patut. "

-Al marhum Dato' Dr. Haron Din

7 tips mulakan bisnes

📒 *7 tips sebelum mulakan bisnes.*

Tips yang ni, makcik bedah yang jual nasik lemak secoet pun boleh apply.

#1 – Pelanggan Dulu.

Wajib kenal pelanggan dahulu. Zaman keluar produk kemudian jual sudah habis. Sekarang zaman kenal pelanggan dulu baru cipta produk. Pelanggan, Pelanggan, Pelanggan dahulu.

#2 – Modal.

Tetapkan berapa modal yang mampu digunakan. Jika anda ada RM10K. Carilah model bisnes yang hanya menggunakan 10% dari modal pokok itu. Sekiranya percubaan pertama tidak menjadi sekurang-kurangnya anda masih ada 10 percubaan lagi.

#3 – Kos.

Kenal pasti Kos yang terlibat. Sekiranya anda memilih untuk menjual nasik lemak ianya masih menggunakan kos.

Setiap hari asingkan duit kos dan duit jualan. Ini langkah asas. Jika ini pun masih tak boleh buatsaya nasihatkan terus bekerja.

#4 – Validate.

Sentiasa membuat VALIDASI pasaran. Validasi pasaran ini sangat penting. Ianya akan membantu kita mengetahui apa yang pasaran mahu kita jual, bukan apa yang kita mahu jual pada pasaran.

#5 – Mentor.

Sentiasa ikut mentor. Jika anda jual nasik lemak. Carilah mentor di kalangan peniaga nasik lemak Juga. Ingat mentor bukan di ukur dari berapa pandai atau berapa kaya. Mentor ini sepatutnya orang yang tahu selok belok perniagaan kita.

#6 – Gaji.

Kira dahulu berapa mahu ambil gaji. Kalau niat nak berbisnes pun kenalah bijak sikit. sekurang-kurangnya buat persiapan sedikit.

Jika bisnes sekarang tidak mampu memberi kita gaji atau pendapatan secara konsisten dengan perbelanjaan sekarang, buatlah part time dahulu. Lagipun mana ada cara mudah jadi kaya selain menjadi anak raja…. Kan kan kan.

#7 – Berdoa.

Berdoa pada ALLAH. Mintak Allah bukakan jalan dan permudahkan segala urusan kita. Jangan lupa minta restu dari semua orang. Paling penting ibu bapa kita. Mereka ini keramat hidup yang wajib dimuliakan. Redha Allah dari redha mereka. 😅

Lima jari

LIMA JARI KITA✋
.
1. Ada *IBU JARI* yang selalu berkata baik & menyanjung.
.
2. Ada *JARI TELUNJUK* yang suka menunjuk & memerintah.
.
3. Ada *JARI TENGAH* yang sombong, hanya kerana merasa paling panjang.
.
4. Ada *JARI MANIS* yang selalu jadi teladan, baik & sabar sehingga diberi hadiah cincin.
.
5. Dan ada *JARI KELINGKING* yang lemah & penurut.
.
Dengan perbezaan (kekurangan dan kelebihan) yang dimiliki masing2 jari, mereka bersatu, saling melengkapi dan menjadi kuat.
.
Falsafah sederhana ini memberi contoh tentang bagaimana kuat dan indahnya kebersamaan dalam hidup. Kita dilahirkan dengan segala perbezaan yang kita miliki dengan tujuan untuk bersatu :

* _saling menyayangi._
* _saling menolong._
* _saling berkongsi._
* _saling menghargai._
* _saling melengkapi._
.
Bukan untuk :
- _saling menuduh._
- _saling menyalahkan._
- _saling merosak_
- _saling iri hati_
- _saling memporak perandakan._
.
Semua perbezaan dari kita adalah keindahan, agar kita *RENDAH HATI* dan menghargai orang lain, tidak ada satupun pekerjaan yang dapat kita selesaikan sendirian.
.
Kita terlihat punya kelebihan, hanya kerana orang lain punya kekurangan. Begitu juga sebaliknya.
.
Tiada yang benar2 lebih bodoh atau lebih pintar, kerana bodoh atau pintar itu relatif.
.
*Orang pintar boleh gagal.*
*Orang hebat boleh jatuh.*
*Orang kuat boleh kalah.*
.
Tetapi...
Orang yang *RENDAH HATI* dalam segala hal akan selalu mendapat *KEMULIAAN!*
.
*BUAT RENUNGAN KITA BERSAMA*

Nilai orang berilmu

*Tazkirah Hari Ini (02.02.2017)*

Nilai orang berlimu adalah ilmunya, apakah ilmunya itu terbatas atau luas. Nilai seorang penyair adalah syairnya apakah bernilai atau tidak. Setiap orang yang memiliki bakat atau profesion, di mata masyarakat, nilai mereka adalah bakat dan profesionnya itu. 

Kerana itu, hamba dituntut untuk mengangkat nilai dan harga dirinya dengan melakukan amal soleh, meningkatkan keilmuan dan kebijaksanaannya, memerah kemampuan otak, dan melatih diri untuk melakukan kemuliaan agar keperibadiannya semakin bercahaya. Tujuan dari semua itu adalah agar nilai dirinya semakin mahal dan terangkat.

(Dr ‘Aidh Abdullah Al-Qarni - Laa Tahzan)

Hukum hadiah utk penjawat awam

HADIAH UNTUK PENJAWAT AWAM & SWASTA
Semua penjawat awam & swasta yang sedang menjalankan tugasan rasmi dan dibayar gaji atas kerja itu, TIDAK BOLEH lagi untuk mereka mengambil apa-apa HADIAH, DERMA, SEDEQAH oleh pelanggan atau orang ramai yang DISEBABKAN jawatan yang dipegangnya. Hatta sekiranya pemberi menyatakan dia Ikhlas, ia tetap masih lagi HARAM hukumnya di dalam Islam, berdalil antaranya:-

1) Nabi Muhammad s.a.w bersabda :
من استعملناه على عملٍ فرزقناه رزقًا فما أخذ بعد ذلك فهو غلولٌ
 " Barangsiapa yang telah kami ambil untuk melakukan sesuatu kerja, dan telah ditetapkan baginya sesuatu rezeki (gaji atau upah), maka apa yang diambilnya selepas itu adalah ghulul (atau ghalul = pengkhianatan & curi) " (Hadith Riwayat Abu Daud, no 2943, ِAl-Zahabi : Isnad SOleh, Abu Daud : Soleh; Albani : Sohih ; Ma'alim as-Sunan, Al-Khattabi, 3/8 cet Dar Kutub Ilmiah)

2) Nabi bersabda kepada seorang gabenornya yang telah ditugaskan mengutip zakat kabilah Azad, maka apabila ia selesai kerjanya dan kembali berjumpa Nabi, lalu ia menyimpan sebahagian dari wang yang dikutip sambil berkata :
فيأتي فيقولُ : هذا مالُكم وهذا هديةٌ أُهدِيَتْ لي، أفلا جلَس في بيتِ أبيه وأمِّه حتى تأتيَه هديتُه،
"ini untukmu (bahagian untuk Islam) dan ini untukku yang diberikan sebagai hadiah (oleh orang ramai), maka jatuh murka Baginda sambil bersabda :" Ketahuilah, pergilah kamu duduk di rumah bapamu atau ibumu, sehingga datang kepadamu hadiahmu, jika kamu benar-benar betul (layak mendapat hadiah)" (Al-Bukhari & Muslim )

Beringatlah semua penjawat dan pemegang kuasa bagi menguruskan urusan awam, sebarang hadiah yang diterima adalah DOSA dan TIADA BERKAT pada harta tersebut. Jika dimakan, hilanglah BERKAT, hampirlah kepada asbab ke Neraka.

PENGECUALIAN?

Sememangnya ada perbincangan di kalangan ulama berkenaan pengecualian. Ini kerana larangan dalam hal ehwal muamalat dipegang pada 'illahnya, maka larangan tersebut dihuraikan ulama adalah atas sebab utama berikut :-

1. Elak Rasuah: Bagi mengelak berlakunya rasuah dan pemilikan harta disebabkan bodek kerana menginginkan suatu BALASAN manfaat dari penjawat awam dan swasta terbabit, seperti meluluskan projek yang dipohonnya, memudahkannya mendapat kelebihan oleh pihak penguasa dan seumpamanya. Maka hasil dari derma, sedeqah atau hadiah terbabit akan mempengaruhi penguasa memberikan sesuatu manfaat dan kelulusan kepada yang tidak berhak serta tidak langsung menafikan yang berhak khususnya apabila ia melibatkan kuota jumlah tertentu sahaja. Ini adalah berdasarkan kefahaman dari hadis berkaitan hal ini dan rasuah.

2. Elak Ketidakadilan dan mengelakkan pecah amanah di kalangan penguasa: Bagi mengelakkan tidak amanahnya penjawat yang eksploitasi kedudukannya untuk mengaut keuntungan tambahan dari kerja hakiki BERGAJI, dibuat pula secara rahsia tanpa pengetahuan dan keizinan majikan yang telah memperuntukan gaji khas buatnya untuk kerja khusus tersebut. Point ini juga bersumberkan hadis laragan Nabi pengambilan harta ghanimah sebelum dikumpul dan diagihkan sendiri oleh baginda Nabi kepada pejuang-pejuang.

3. Mengelakkan makan harta orang secara bathil tanpa kerelaan: Bagi mengelakkan penjawat tertentu memeras wang orang ramai yang terpaksa berurusan dengannya bagi sesuatu urusan berkait polisi yang dikuatkuasa oleh pihak berkuasa seperti mendapatkan lesen etc. Akhirnya orang ramai terpaksa rela untuk memberi imbuhan bagi melancarkan urusannya. Illah ini turut datang dari hadis larangan memakn harta orang lain secara paksa dan tanpa rela.

Atas sebab itu wujud pengecualian sekiranya semua kesemua ELEMEN TERSEBUT dapat dielakkan, contohnya :-

a. Bagi seorang ulama yang memegang jawatan. Yang mana sudah menjadi kebiasaan orang memberikan hadiah kepadanya kerana sumbangan ilmunya & kesolehannya HATTA sebelum memegang apa-apa jawatan serta terbukti bolehpercaya dan tiada elemen bodek untuk mendapat keutamaan. Namun masih perlu dijauhi sekiranya boleh membawa tohmah & fitnah.

b. Bagi jawatan yang tiada potensi menambah manfaat kewangan dan manfaat tambahan lain kepada si pemberi, seperti doktor perubatan, doktor gigi, tukang repair kereta, bell boy, pelayan restoran dan yang seumpamanya. Pada hemat saya. Pun begitu, jika hal ini gagal melepasi elemen-elemen lain, maka masih perlu dijauhi.

c. Guru-guru yang setelah tamatnya pengajian si pemberi. Justeru tiada syubhat ia dijadikan 'bayaran' untuk sesuatu manfaat dan markah etc.

d. Memang sifat pekerjaannya mengharapkan bayaran hadiah tips selain gaji asasi, seperti bell boy, pelayan restoran etc. yangmana ia diketahui oleh majikan, dibenarkan dan dipantau secara terkawal.

e. Diberikan kepada penjawat atas kerja buatnya yang diluar ruang lingkup kerja hakikinya. Maka itu layaklah dia menerima upah tambahan setimpal kerana itu dikira kerja luar tidak bergaji.

dan lain-lain yang panjang untuk huraian lengkapnya.

#DrZaharuddinAbdRahman

20 sifat sombong yang sering diamalkan

*...26 SIFAT SOMBONG YANG KITA SERING AMALKAN TANPA KITA SEDARI...*

Ingatlah, jangan kita bersifat sombong terhadap orang lain kerana orang sombong tidak akan masuk ke dalam syurga.

1. Orang sombong payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang lain itu lebih baik daripadanya.

2. Orang sombong mudah marah bila berlaku perbincangan dua hala. Cepat naik darah kalau ada kesilapan.

3. Orang sombong memilih kawan dan suka berkawan dengan orang yang sama taraf dengannya saja.

4. Bahkan dengan orang yang sama taraf dengannya pun masih dipilih-pilih lagi, yakni dia suka orang yang mahu mendengar kata-katanya sahaja.

5. Orang sombong memandang hina kepada orang bawahan.

6. Orang sombong ketika dalam perbincangan, suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.

7. Orang sombong ketika dalam perbincangan, dia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan dituruti. Sebaliknya, dia sendiri sukar hendak mendengar pendapat orang lain.

8. Orang sombong di dalam pergaulannya, dia sahaja yang bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang lain.

9. Orang sombong kalau menjadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikut dan orang bawahannya.

10. Orang sombong sukar memberikan kemaafan kepada orang lain yang tersilap dengannya.

11. Orang sombong kalau dia bersalah sukar hendak meminta maaf.

12. Orang sombong suka dihormati.

13. Orang sombong suka menzalimi samada secara halus ataupun kasar.

14. Orang sombong kurang mesra dengan orang lain kecuali terpaksa kerana memerlukan orang itu.

15. Orang sombong suka memperkatakan keburukan orang dengan mengumpat, memfitnah serta membenci orang lain.

16. Orang sombong kurang menghormati pemberian orang lain.

17. Orang sombong suka menceritakan kelebihan diri sendiri.

18. Orang sombong suka menghina dan menjatuhkan air muka seseorang di hadapan orang lain.

19. Orang sombong kurang mensyukuri nikmat Allah SWT. Kalau ada pun, dibazirkan.

20. Orang sombong kalau berdiri lebih suka bercekak pinggang. Kalau bercakap menepuk-nepuk meja.

21. Orang sombong kurang memberi simpati kepada orang lain kecuali dengan tujuan sebaliknya.

22. Orang sombong tidak suka menerima tetamu atau tidak suka menjadi tetamu orang lain.

23. Orang sombong tidak suka menyebut kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.

24. Orang sombong suka membesar-besarkan kesalahan orang lain sedangkan kesalahan diri sendiri didiamkan.

25. Orang sombong tidak senang dengan kejayaan orang lain.

26. Orang sombong sangat tersinggung jika disebut kelebihan orang lain didepannya tetapi jika dipuji, dia sangat gembira.

Sabda Rasulullah SAW, "Tidak akan masuk syurga seseorang yang di dalam hatinya mempunyai sifat sombong walaupun sebesar biji sawi." Hadis riwayat Muslim

Semoga memberi manfaat.

Petua murah rezeki

*Petua Murah Rezeki*

✅ 1. Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air di luar rumah utk kucing2 yg datang..
....................................
✅ 2. Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji @ upah jerih payahmu, untuk di sumbangkan kepada anak yatim & orang miskin.
....................................
✅ 3. Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet utk diberikan kepada yg memerlukan.
....................................
✅ 4. Letakkanlah di bilikmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu & sedekahkan wang tersebut.
....................................
✅ 5. Jika kamu hadir dalam acara keramaian (keluarga & kerabat atau sahabat), belilah 1 @ 2 kotak air mineral, niatkan utk sedekah kepada orang2 yg memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 dan lain2).
....................................
✅ 6. Jika kamu membeli barang dari peniaga2 kecil kemudian kemudian peniaga ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah).
..................................
✅ 7. Belilah mushaf (al quran) letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yg akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yg membacanya.
..................................
✅ 8. Berikanlah perasaan gembira kepada setiap orang, khususnya kpd mereka2 yg sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yg tulus.
....................................  
✅ 9. Lemparkanlah senyuman kepada orang yg kamu temui, berilah salam kepada orang yg duduk & bertuturlah dengan ucapan yg baik kerana semuanya adalah sedekah.
....................................
✅ 10. Jangan biarkan kamu tertidur, melainkan telah kamu ampuni setiap orang yg telah berbuat jahat kpdmu dari menghinamu, menyebarkan fitnah & menzalimimu.
....................................
✅ 11. Setkan pada handphone kamu, penggera peringatan pada masa masa tertentu untuk anda baca surah Al-Fatihah @ Al-Ikhlas untuk di sedekahkan kepada kedua ibubapa kita, sama ada masih hidup atau telah meninggal dunia...
....................................
✅ 12. Kirimkan mesej ini ke semua kenalan. Siapa tahu ada yg mahu mengamalkan. Moga kita pun akan diberi pahala kerananya.

*Jangan tunggu anda dah kaya baru nak bersedekah! Sedekahlah apa sahaja, walaupun hanya RM1 atau sekadar senyuman!*

Selamat bersedekah..
Semoga kita dilimpahkan rezeki..Aamiin..

Adab menziarahi kubur

```RAMAI ORANG TIDAK SEDAR Dan Tidak Tahu Waktu Afdal Ziarah Kubur. Roh Ibu Bapa Ada Di Kubur Tunggu Anak Mereka.

SATU KALI ANDA SEBAR MUNGKIN DAPAT MENGINSAFKAN BERIBU INSAN YG TIDAK TAHU TENTANG INI

Salam.
Kuliah dhuha Masjid Al-Ehsan Bandar Kinrara.

Tajuk : Adab menziarahi kubur.
Terutama kubur ibubapa. Disunatkan menziarah pada hari Khamis selepas Solat Asar, sepanjang hari Jumaat dan hari Sabtu sebelum Zohor. Waktu ini roh ada diperkuburan dan menunggu anak-anak menziarahinya.

Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurarah r.a Hadis rasulullah saw :

Seorang anak yg menziarahi kubur ibubapanya pada hari-hari tersebut diatas akan dicatatkan kepadanya pahala seperti membuat kebaikan kepada kedua ibubapanya semasa hayat mereka. Dan dosa-dosa anak tersebut diampunkan oleh Allah SWT.

Jika anak tersebut adalah seorang yang derhaka semasa hayat ibubapanya, dengan menziarahi kubur ibubapa akan dicatatkan sebagai anak yg taat.

Ketika dikubur :

1. Memberi salam kepada simati dengan panggilan yang biasa semasa hayatnya. Seperti "Assalamualaikum mak/bapa". Roh mendengar dan menjawab salam.

2. Hendaklah kita menghadap kearah muka/kepala simati dan kita membelakangkan kiblat.

3. Membaca quran atau doa-doa yg baik untuk simati.

Kitab Riyadhus Solihin, kupasan oleh Ust. Norazan.```

*....simpan nota ini anak-anak dan sebarkan. Terima kasih.*

Jangan main2 emosi wanita

Jangan main-main dengan emosi wanita.
.
Kes ibu kelar anak. Kes ibu campak bayi dari rumah flat tingkat atas. Kes meroyan. Kes isteri lari dari rumah. Kes ummul mukminin cemburu hingga pecahkan mangkuk di depan Rasulullah.
.
Kes emosi seorang wanita.
.
Saya mohon, masyarakat - khususnya suami dan keluarga terdekat jangan pandang remeh bila seorang wanita kelihatan sudah mula beremosi.
.
Bantu dia. Ratibkan zikir dan doa di dalam hati kita. Peluk. Pujuk.
.
Wanita ketika sedang penat atau tidak sihat sangat mudah beremosi. Wanita yang sedang emosi sangat perlukan perhatian. Jangan ditinggalkan. Kalau dia mahu luah perasaan, biar dia luahkan. Dengar saja. Jangan bantah apa-apa.
.
Wanita ketika sedang beremosi hanya perlu melepaskan apa yang terbuku di dadanya. Dia ingin keluarkan rasa sesak yang mengganggu. Ketika ini, otaknya tepu. Jiwanya beku!
.
Maka jangan masukkan apa-apa lagi. Ini bukanlah masa yang tepat untuk memberikan nasihat, apatah lagi untuk berdebat.
.
Waktu seorang wanita sedang diamuk perasaan, syaitan berkerumun di sekelilingnya. Waktu ini, setinggi mana pun ilmunya, mungkin terbang entah ke mana. Sekukuh mana pun imannya, mungkin dia akan tewas juga.
.
Jadi jangan marah seorang wanita ketika dia sedang marah. Bantu dia melepasi saat sukarnya. Jangan umpan lagi kemarahannya hingga dia buat kesilapan yang akhirnya dia sendiri sesali. Tenangkan saja seorang wanita yang sedang dirasuk emosi. Peluk. Pujuk.
.
Nanti bila dia sudah tenang, bila fikirannya sudah kembali rasional, bila apa yang tersumbat di dadanya sudah keluar, sudah lega, nasihatilah dia. Insya-Allah ketika ini, nasihat kita masuk macam air. Cair dan mengalir.
.
Seorang wanita itu dianugerahi Allah sifat yang sangat teliti. Kerana teliti, dia boleh menguruskan banyak hal-hal rumahtangga secara terperinci. Namun kerana teliti juga, adakalanya dia menyusahkan diri sendiri. Hal-hal yang kecil bagi seorang lelaki mungkin dianggap besar baginya.
.
Tegurlah jika dia tersalah.  Tapi tegurlah pada masa yang betul.
.
Sungguh sifat seorang wanita dan lelaki tidak sama. Kemampuan mengawal emosi juga tidak sama. Maka cubalah fahami perbezaan ini. Insya-Allah, banyak masalah dan musibah dapat dijauhi.
.
"Wanita itu dijadikan dari tulang yang bengkok. Kalau dibengkokkan, semakin bengkok. Kalau diluruskan, ia patah. Kalau dibiarkan, ia terus bengkok. Maka nasihatinya dengan kata-kata yang baik."

Ini Rasulullah yang pesan. Saya cuma sampaikan. Pesanan yang sudah cukup menggambarkan betapa tidak mudahnya mengendalikan emosi seorang wanita. Justeru, berhikmahlah.

Lelaki, jangan cuma mahu  terima seorang wanita dalam keadaan cantik manisnya saja. Belajarlah juga menerima dia ketika ribut melanda jiwa ra
puhnya.
.
Terima orang lain seadanya seperti mana dia juga menerima kita seadanya kita. Insya-Allah, mudah melentur bahagia.

Tips apabila kehilangan handphone

Tips apabila kehilangan handphone daripada  sukarelawan pencegahan dadah Dan jenayah Malaysia(SPDJM) cawangan johor baharu​

jika handhpone hilang..Tahukah Anda!!!
Jika anda kehilangan telefon bimbit, anda boleh menjejaki kembali.

Kebanyakan kita sentiasa bimbang telefon mudah alih kita boleh dicuri pada bila-bila masa.

Setiap telefon bimbit yang dibawa ada keunikan IMEI no. iaitu ​International Mobile Equipment Identity​yang boleh digunakan untuk mengesan telefon mudah alih anda di mana sahaja di dunia.

Lihat bagaimana ia berfungsi !!

1. Dail *#06#  pada telefon mudah alih anda.

2. Telefon mudah alih anda akan menunjukkan ​15 digit IMEI no.​ yang unik.

3. Catitkan nombor IMEI tersebut di tempat yang selamat kecuali dalam telefon bimbit anda sendiri kerana ini adalah Nombor yang akan membantu mengesan telefon mudah alih anda apabila berlaku kecurian.

4. Sekiranya telefon anda dicuri, anda hanya perlu ​E-mail 15 digit No. IMEI kepada cop@vsnl.net​ beserta butiran seperti di bawah.

Nama anda: ____________________
Alamat: ______________________
Model telefon: _________________
Buatan: _________________________
No. terakhir digunakan:_________________
E-mel untuk dihubungi: _____
Tarikh hilang: ___________________
IMEI No: _______________________

5. Tidak perlu pergi ke balai polis.

6. Telefon Mudah Alih Anda akan dikesan dalam tempoh 24 jam akan datang melalui sistem yang kompleks GPRS dan internet, Anda akan dapat mengesan di mana telefon bimbit anda sedang beroperasi walaupun kad SIM telah ditukar.

​SEBARKAN MESEJ INI IANYA SANGAT MEMBANTU...

Ingin jadi telefon pintar

CERITA SEDIH DAN MEMANG BERLAKU

Seorang guru selepas selesai makan malam telah memeriksa homework yang dibuat oleh anak muridnya. Suami cikgu asyik dengan smart phone main game ‘Candy Crush Saga’.

Semasa membaca nota terakhir si isteri mula menangis tersedu sedu.

Si suami bertanya, ‘kenapa awak menangis sayang?
Apa yang terjadi?’
Isteri: ‘Semalam saya bagi tugasan utk anak murid saya untuk menulis karangan pendek atas tajuk -Apa cita - cita saya-.

’Suami: ‘OK, tapi kenapa sayang menangis ?
’Isteri : ‘Tadi semasa saya semak karangan terakhir, saya sangat sedih dan terus menangis .

’Suami dengan rasa hairan: ‘Apa yang di tulis sehingga  membuat awak menangis?
’Isteri: ‘Abang dengar’
Cita cita saya ingin menjadi talipon pintar.

Ibubapa saya sangat sayangkan talipon pintar mereka .
Mereka mengambil berat dan amat sayang sangat pada talipon pintar mereka sehingga kan mereka lupa pada saya. Bila ayah pulang dari kerja walaupun dalam keletihan, ayah masih ada masa untuk talipon pintarnya bukan untuk saya.

Walaupun ibubapa saya sibuk dengan kerja lain semasa di rumah dan bila talipon pintar mereka berdering, dengan hanya sekali deringan sahaja mereka akan cepat mencapai talipon, tapi tidak untuk saya...walaupun saya sedang menangis .

Ibubapa saya main games bersama talipon mereka tidak dengan saya. Waktu mereka sedang bercakap dengan seseorang melalui talipon pintar mereka, mereka tidak pernah dengar pada apa yang saya katakan walaupun perkara yang amat penting.
Jadi, Cita-cita saya ingin menjadi talipon pintar.

Selepas mendengar karangan tersebut Si suami pun turut bersedih dan bertanya  isterinya, ‘siapa yang menulis?’
Isteri: ‘ANAK KITA’.

Tergamam si Suami.
Marilah kita letakkan ketepi  smartphone kita apabila kita bersama dengan anak-anak dan mereka yang kita sayangi !  Ajarkan juga hemah ini kepada anak -anak dan pasangan kita.

PERINGATAN BUAT DIRIKU, KAUM KERABATKU DAN MEREKA YANG AKU SAYANG. ......
HANTAR KEPADA 3 GROUP DAN TELEPON ANDA AKAN MENDAPAT 10 RINGGIT TOP UP
TAPI JANGAN LEKA KALAU DAH DAPAT TOPUP

Tips memupuk perpaduan group

_TIPS MEMUPUK PERPADUAN DI GROUP_

_1. Fahami bahawa kita memiliki perbezaan iaitu..._
☆ _Pendidikan,_
☆ _Hobi,_
☆ _Sifat,_
☆ _Latar Belakang,_
☆ _Kedewasaan Rohani,_
☆ _Pola Fikir dll._

_2. Dari perbezaan tersebut, harap maklum jika ada ahli yg..._
☆ _Suka Humor,_
☆ _Serius dan Santai,_
☆ _Suka Ceramah Agama,_
☆ _Suka Menasihat,_
☆ _Suka Mengkritik,_
☆ _Suka Cerita Politik,_
☆ _Suka Pos Artikel,_
☆ _Suka Loyar Buruk,_

_3. Keaktifan posting para anggota..._
☆ _Sangat aktif,_
☆ _Sederhana aktif,_
☆ _Kadang-kadang je aktif,_
☆ _Tak aktif tapi suka baca,_
☆ _Mmg malas buka watsapp,_
☆ _Jadi ahli tapi tak aktif._

_4. Jgn mudah terpengaruh dgn isi posting sehingga kita jadi..._
☆ _Beremosi,_
☆ _Tersinggung,_
☆ _Tak mau kalah,_
☆ _Percaya begitu saja._

_5. Jika ada posting yg isinya  keliru, kita perlu luruskan... maka jgn menambah gaduh atau mengeruhkan suasana. Pada yg posting hal tak betul jika diluruskan jgn cepat tersinggung._

_6. Jika ada posting yg kurang berkenan di hati kita, misalnya..._
☆ _humor,_
☆ _gambar denyut-denyut,,_
☆ _video gerak-gerak,_
☆ _citer seks,_
☆ _artikel terlalu panjang atau berjela-hela._
☆ _Biarkan aje atau delete._

_7. Fokus saja pada satu tujuan iaitu menjalin tali silaturahim dan memupuk perpaduan. Semoga ada manfaatnya bagi merealisasikan indahnya perpaduan agar terus berkekalan._
🤗

Umur 40

40

Umur 40 tahun ialah umur dimana kebanyakan kita mula diuji. Ujian boleh datang dari ibubapa (jatuh sakit, kematian), atau dari pasangan hidup (perceraian, jatuh sakit) atau dari anak-anak yang meningkat remaja.

Memang bermula 40 tahun, Tuhan akan memanggil kita pulang bertaubat kepadaNya. Panggilan dari Tuhan selalunya berbentuk ujian. Kerana hanya dengan itu kita akan kembali bersimpuh dan bersujud mengadu dan memohon pertolonganNya.

Orang yang bijak akan memperbaiki diri dan amalannya, memperbaiki hubungan dengan ahli keluarganya, berjimat menyimpan untuk hari tuanya. Semua dengan niat mahu berkumpul bersama di syurga nanti.

Orang yang kurang bijak tetap leka dan langsung tak membuka deria terhadap panggilan Tuhan. Malah dikala orang lain semua bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan, dia pula mencari masalah baru.

Ada yang masih merasakan diri muda belia. Melayan nafsu yang marak menyala padahal kedut dan uban dah tumbuh merata. Sibuk mencari cinta diluar, sedangkan rumahtangga yang halal dibiar berantakan.

Amatlah menyedihkan tatkala orang lain bersiap bertemu Tuhan, kita masih ralit dibuai perasaan akibat tertipu dengan nafsu sendiri.

Nafsu memang tak pernah tua. Ia sentiasa muda dan galak. Yang semakin lelah dan tua adalah tubuh dan kudrat kita.

Rasanya jika Tuhan menghalang tubuh manusia mengalami penuaan, pasti kita semua lebih leka, lebih degil untuk menyahut panggilan pulang.

Sehinggalah tiba saat roh kita diheret dan diseret kembali merengkuk di hadapan Tuhan.

Ingat Mengingati...
Saya pun...
Kadangkala leka juga...

Thursday, February 9, 2017

Mangsa serangan buaya di Santubong hilang dari paras pinggang ke atas



KUCHING: Misteri kehilangan seorang kakitangan sekolah SMK Bandar Baru Semariang terjawab apabila sebahagian daripada anggota badannya ditemui di kawasan belukar Sungai Lawai, Santubong sekitar jam 10.29 pagi tadi.

Mangsa, Selamat Draup, 54 tahun ditemui dalam keadaan mengerikan, dengan paras pinggang hingga kepalanya hilang.

“Cebisan perut mangsa juga bertaburan di sekitar pokok,” kata salah seorang saksi yang terlibat dalam penemuan tersebut, sekali gus memperkukuh dakwaan bahawa dia menjadi mangsa serangan buaya.

Ia merupakan kejadian ketiga serangan buaya dalam tempoh dua tahun di sekitar kawasan tersebut, dengan mangsa terakhir juga ditemui dalam keadaan yang sama.

Kehilangan mangsa sebelum itu dilaporkan oleh isterinya, Salmah Mahdi, 55 tahun sekitar jam 8.15 pagi.

Ia berikutan kegagalan mangsa untuk berada di rumahnya pada jam 5 pagi di Bandar Baru Samariang seperti rutinnya, selepas menjala udang di pantai Kampung Santubong.

“Saya dan anak kemudian pergi ke tempat suami saya bekerja di SMK Bandar Samariang tetapi dia tiada di situ.

“Kemudian saya dan anak saya pergi ke tepi pantai Kampung Santubong dan menjumpai barang-barang dan peralatan untuk menjala, selain kunci kereta, telefon bimbit yang ditinggalkan di tepi pantai, bersama-sama sebuah kereta jenis Iswara warna merah.

Lanjutan laporan polis tersebut operasi mencari dan menyelamat (SAR) kemudian diaktifkan oleh pasukan Bomba dan Penyelamat, Polis, Rela dan pelbagai agensi lain serta penduduk kampung.

Menurut salah seorang penduduk, Faizul Ismail, mereka nekad menuju ke kawasan yang dikenal pasti sebagai “lubuk buaya”, untuk mengesan mangsa.

“Intuisi saya mengatakan mangsa diserang oleh reptilia tersebut, dan ia berlaku tidak berapa lama setelah seorang remaja dari kampung ini diserangnya.

“Setibanya di kawasan yang agak ‘selut’, kira-kira 500 meter dari laut, menuju ke arah kawasan hutan berhampiran tebing sungai, kami menemui mangsa.

Kata Faizul, pihaknya kemudian memaklumkan penemuan tersebut kepada pihak polis dan bomba, yang seterusnya membantu mengeluarkan mangsa dari lokasi.

“Kedudukan mangsa dijumpai sekitar 3 kilometer dari lokasi kali terakhir dia dilihat,” kata Mirza Dzalmira Miraj, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Petra Jaya yang mengetuai operasi SAR.

Katanya, susulan kejayaan tersebut, operasi SAR dihentikan untuk sementara waktu dan disambung semula dengan bantuan pasukan khas hidupan liar daripada Sarawak Forestry Corporation.

“Saya telah pun berbincang dengan agensi lain dan kemungkinan kita akan membuat satu lagi operasi untuk mencari bahagian tersebut dan kita juga telah menghubungi pihak SFC untuk memaklumkan penglibatan haiwan buaya di tempat kejadian,” katanya lagi.

Mayat mangsa kemudian dihantar ke Unit Forensik Hospital Umum Sarawak untuk tujuan bedah siasat dan mengenal pasti identiti. – Sarawakvoice

Sunday, February 5, 2017

'benda tu suruh aku buat'

 
KOTA BHARU, KELANTAN - Wanita yang dipercayai mengelar leher bayinya yang berusia 2 bulan semalam mendakwa terdengar 'suara' yang menyurunya mengelar mangsa, lapor Berita Harian

Seorang rakan suspek bernama Lin, 32 berkata, beliau ada bertemu dengan wanita berkenaan di Unit Kecemasan Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) sebelum suspek di bawa ke Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental, semalam 
 
"Sebaik saja mendengar suara tangisan bayi lain ketika menerima rawatan semalam, dia terus mencari Areesa (Nur Areesa Sofea) untuk memberikan susu. Saya cuba memujuknya dengan mengatakan saya akan beri susu kepada bayinya. Tetapi dia berkeras untuk menyusukan Areesa sendiri sedangkan bayi malang itu sudah pun meninggal dunia," katanya. 

Menurut Lin, pada pagi hari kejadian, suspek ada mengadu dalam group WhatsApp yang mengatakan anaknya batuk dan enggan menyusu badan dan tidak menyangka itu adalah perbualan terakhir rakannya itu sebelum dikejutkan dengan tragedi tersebut. 

"Sebelum ini, suspek ada beberapa kali memaklumkan kepada rakan dalam group WhatsApp yang tempat tinggalnya (kuarters) kerap terdengar bunyi orang menumbuk lesung.
 
"Bila bertemu dengan suspek di hospital semalam, dia kerap berkata 'benda tu suruh aku buat' yang mengatakan ada 'suara' yang mengarahkannya mengelar leher bayinya," kata Lin. 

Dalam kejadian jam 2.45 petang semalam, Nur Areesa Sofea maut selepas lehernya dikelar oleh ibunya sendiri dengan pisau pemotong sayur di kuarters tentera di Kok Lanas. 
 
Jenazah mangsa telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Jal Kechik, Tumpat, semalam. - The Reporter

Thursday, February 2, 2017

"Jin tidak hairan kit melawan histeria"



KUALA LUMPUR, 2 Feb 2017— Kit merawat histeria yang dihasilkan universiti tempatan tidak mampu menghentikan gangguan makhluk halus, kata seorang pengamal perubatan Islam.

Tuan Asmawi Tuan Umar, yang berpejabat di Bangi, berkata manusia hanya mampu berusaha tetapi segalanya bergantung kepada kekuatan rohani.

“Jin tidak hairan semua itu. Lada hitam juga makhluk. Kekuatan mesti datang dari dalam [diri], bukan daripada barang-barang.

“Benda itu hanya menakutkan sahaja,” katanya, yang pernah bertugas di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), dalam satu wawancara bersama ProjekMMO.

Universiti Malaysia Pahang (UMP) melancarkan kit merawat histeria pada 2015 bagi membantu mengubati pelajar yang kerap mengalami histeria atau gangguan makhluk halus.

Pengarah pusat Islam dan pembangunan insan universiti itu berkata kit tersebut dihasilkan selepas melakukan kajian terhadap gejala itu selama lima tahun.

“Kit ini dibuat mengikut kaedah Pusat Rawatan Al-Manarah, Rawang merawat pesakit histeria dan rasukan.

“Kaedah ini sudah digunakan pusat berkenaan lebih 20 tahun,” kata Dr Mahyuddin Ismail seperti dilaporkan Sinar Harian.

Mengulas histeria yang sering berlaku di sekolah-sekolah, Tuan Asmawi berkata gejala itu bukanlah berpunca daripada tekanan pelajar.

Pelajar yang terlibat mungkin banyak berhibur dan lalai dalam mengamalkan tuntutan agama, tambahnya.

“Ada benda yang mereka lakukan bertentangan dengan kemahuan mereka. Mungkin terlalu banyak berhibur dan lalai dalam diri.

“Sekolah memang riuh-rendah. Orang lain belajar PhD (doktor falsafah) tidak ada apa pun [histeria]. Mereka ini [belajar peringkat] sijil dan diploma pun belum. Apa yang tertekan?

“Benda ini berlaku kerana kita lupakan Allah. Bila kita ingat Allah, benda ini tidak terjadi. Kalau baca Yaasin, tidak payah panggil bomoh pun,” katanya, yang pernah terlibat di peringkat awal dengan idea program realiti TV Imam Muda.

Histeria tidak asing dalam masyarakat Melayu, termasuk yang dialami di beberapa buah sekolah tahun lalu. Ia juga disebut gejala rasukan akibat gangguan jin atau makhluk ghaib.

Mengulas gejala yang sering mengganggu pembelajaran di sekolah, menteri pendidikan pada Mei berkata histeria berpunca ketegangan emosi dan gejala kemurungan yang kronik.

“Ujian yang dijalankan pakar perubatan menunjukkan pelajar itu terkena histeria akibat ketegangan (emosi), kerisauan dan kemurungan yang kronik, selain berada dalam tekanan,” kata Datuk Seri Mahdzir Khalid dalam jawapannya di Parlimen.

Puluhan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Pengkalan Chepa 2 dekat Kota Baru dilaporkan diserang histeria beberapa kali dalam sebulan sejak April lalu walau pelbagai langkah diambil.

Gejala itu dilaporkan bermula apabila lebih 50 pelajar dan guru meracau dan meraung-raung selepas mendakwa melihat kelibat “pocong” dan “pontianak”.

Selepas pelajar sekolah berkenaan terkena histeria, pelajar di tiga sekolah berhampiran di sekitar Pengkalan Chepa turut mengalami nasib sama bulan lalu.

Masalah itu melibatkan lima pelajar perempuan SMK Pengkalan Chepa 1, 20 pelajar SMK Kemumin, dan lapan termasuk seorang guru di SMK Kubang Kerian 3.

Kit Anti Histeria!


 
PUTRAJAYA - Universiti Malaysia Pahang (UMP) melancarkan Kit Anti Histeria untuk mengubat masalah histeria yang kerap dihadapi pelajar di sekolah berasrama atau universiti.

Pengarah Pusat Islam dan Pembangunan Insan UMP, Dr Mahyuddin Ismail berkata, kit itu dihasilkan selepas melakukan kajian terhadap penyakit berkenaan selama lima tahun.

“Penyakit histeria bukan sahaja berlaku di negara ini tetapi turut berlaku di United Kingdom, Amerika Syarikat, Taiwan dan beberapa negara lain.

“Kit ini dibuat mengikut kaedah Pusat Rawatan Al-Manarah, Rawang merawat pesakit histeria dan rasukan. Kaedah ini sudah digunakan pusat berkenaan lebih 20 tahun,” katanya pada sidang media selepas pelancaran Kit Anti Histeria oleh Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Asma Ismail di sini, semalam.

Menurutnya, pihaknya sudah mencuba kit tersebut di 11 sekolah di seluruh negara dan kesemua pesakit histeria berjaya disembuhkan dengan selamat.

Katanya, terdapat empat bahan di dalam kit itu terdiri daripada kayu penyepit, cecair lada hitam, cecair asid formik dan air yang sudah dibacakan ayat al-Quran.

Menurutnya, kit tersebut dijual dengan harga RM8,750 sekotak.

Katanya, harga itu termasuk kursus yang akan diberikan kepada pembeli kit tersebut.

“Kursus ini meliputi cara menggunakan kit ini dan apa yang perlu dilakukan untuk mengubati histeria,” katanya.

Mahyuddin berkata, mana-mana pihak yang ingin mendapatkan kit itu boleh menghubungi syarikat Ranum Merah Sdn Bhd sebagai pengedar yang sah.
 

Sinar harian
 

Tuesday, January 31, 2017

Siapa yang menumpang??


KISAH INI diceritakan oleh seorang rakan yang bekerja dalam industri media. Namanya Omar. Menurut Omar, ketika itu pukul 12.00 malam, dia menunggang motosikalnya meninggalkan majlis malam media di Klang, Selangor. Omar yang merupakan seorang jurugambar perlu pulang segera ke rumahnya di Kuala Lumpur.

Tidak banyak kenderaan yang lalu lalang dinihari itu, sehinggalah dia sampai di bawah jejantas berhampiran SIRIM, Shah Alam. Di situ Omar lihat ada seorang gadis sedang berdiri di tepi jalan. Pelik, berani betul gadis itu bersendirian di dalam gelap.

Omar memberhentikan motosikal dan mempelawa gadis tersebut untuk menghantarnya pulang. Dia bimbangkan keselamatannya. Namun sapaan dan pelawaan Omar langsung tidak berjawab. Gadis yang rambutnya melepasi bahu dan mengenakan baju serta skirt putih itu tetap diam membatu.

Hanya selepas lebih 10 minit menanti, barulah gadis itu bersuara. Kata si gadis, kalau benar Omar mahu membantu, dia harap dapat dihantar pulang ke rumahnya di sebuah taman perumahan di Klang.
Omar berikannya topi keledar dan mereka mula bergerak menuju ke taman perumahan yang disebutkan tadi. Dalam perjalanan, gadis yang memperkenalkan dirinya sebagai Mizah itu memberitahu, dia berdiri di tepi jalan kerana ditinggalkan oleh seorang kawan lelaki.

Pada mulanya Mizah menumpang kereta lelaki tersebut untuk pulang ke rumah selepas menghadiri majlis hari jadi. Bagaimanapun, di dalam perjalanan, lelaki berkenaan mula berkelakuan tidak senonoh.

Dia memberhentikan kereta di bawah jejantas tadi dan memaksa Mizah untuk menyerahkan kehormatannya.

Mujur saya dapat lepaskan diri. Saya buka pintu, keluar dan menjerit. Dia terus pecut kereta dan tinggalkan saya di sini," kata Mizah sambil merapatkan dirinya ke tubuh Omar.
Akhirnya mereka sampai di rumah Mizah. Di halaman rumah yang masih terang itu kelihatan dua orang anak kecil bermain-main. Kata Mizah, itu anaknya. Dia baru bercerai setahun lepas.
Sebelum berpisah, Omar dan Mizah saling bertukar nombor telefon.

Hendak dijadikan cerita, seminggu kemudian Omar pergi ke rumah Mizah bersama seorang kawan. Niat Omar adalah untuk memperkenalkan kawannya itu kepada gadis berkenaan.
Namun, sampai di rumah Mizah, kedua-dua mereka terkejut. Manakan tidak, di hadapan mereka ialah sebuah rumah yang sudah lama terbiar. Tingkapnya rebeh, cermin pecah, dinding berkulat dan lalang tinggi meliar!

Ketika Omar dan sahabatnya tercangak-cangak, seorang jiran keluar apabila menyedari kedatangan mereka. Omar dan kawannya terkejut apabila jiran tersebut memberitahu, Mizah dan dua orang anaknya sudah meninggal dua tahun lepas!

Tambah jiran itu, sebenarnya selain Omar, sudah hampir 10 orang datang ke rumah terbiar itu mencari Mizah. Semua lelaki berkenaan memberitahu mereka terserempak dengan Mizah di bawah jejantas berhampiran SIRIM, tempat dia ditinggalkan.

Apa yang telah berlaku sebenarnya?

Kata jiran tersebut, pada malam kejadian, Mizah berjaya pulang. Gadis itu bagaimanapun ditemui mati keesokannya bersama mayat kedua-dua orang anaknya, dipercayai dibunuh oleh lelaki yang cuba mencabulnya. Kes kematian Mizah ada dilaporkan di media-media tempatan, sekitar 25 tahun yang lalu.

KISAH KEDUA ini pula diceritakan oleh seorang lelaki berusia 50-an, bernama Maspa Dawi, semasa saya berkunjung ke Sarawak pada awal 2000. Maspa memberitahu, pada pukul 2 pagi awal 1980-an, dia memandu kereta ke hospital umum Kuching, Sarawak untuk menghantar jirannya yang mahu bersalin.

Di tengah perjalanan, Maspa terpandang seorang gadis sedang berdiri di tepi jalan menghala ke Matang. Apabila disuluh lampu keretanya, kelihatan gadis itu sedang membelakangkannya sambil memegang sekaki payung.

Gadis itu memakai kebaya pendek warna hijau muda. Rambutnya disanggul dan dihiasi bunga kecubung. Penampilannya persis gadis tahun 1940-an dan 1950-an.
Pulang dari hospital, Maspa terkejut kerana si gadis berkenaan masih berdiri di tepi jalan tadi. Maspa memperlahankan keretanya dan memandang gadis tersebut. Ternyata si gadis sangat cantik paras wajahnya. Mukanya disolek rapi.

Sah... pelacur!" kata Maspa di dalam hati.

Seminggu kemudian semasa menghadiri majlis kenduri di rumah arwah sepupunya, Maspa menceritakan kisah tadi kepada seorang ustaz. Terkejut Maspa kerana ustaz tersebut rupa-rupanya pernah melihat gadis berkenaan. Malah dia turut menumpangkan gadis itu menaiki keretanya. Di sepanjang perjalanan selama 15 minit, si gadis langsung tidak berkata walau sepatah pun.
Yang menyeramkan, sampai saja di sekolah berkenaan, ustaz itu mendapati gadis berkenaan sudah pun ghaib. Esoknya ustaz tersebut mendapati ada kuntuman bunga kecubung bertaburan di atas kerusi belakang keretanya!

Menurut penduduk setempat, gadis itu dahulu telah ditangkap dan dijadikan hamba seks tentera Jepun. Dia kemudian dibunuh dan mayatnya ditanam di sekitar bulatan tersebut. Kisah misteri ini pernah disiarkan oleh majalah Mastika, suatu ketika dahulu.
S
oalan saya, ‘siapakah’ yang ditumpangkan dalam kisah-kisah yang dipaparkan tadi? Hantu! Ya, Hantu. Ops! Itu bukan jawapan saya, tapi jawapan anda.
Tiada siapa boleh menafikan, kita cukup gemar mendengar cerita hantu, khususnya masyarakat Melayu. Bagaimanapun, cara kita berfikir dan mentafsir fenomena itu tidak banyak berubah sejak dari zaman animisme.

Pada zaman itu, ketika ilmu moden belum bermula, setiap kejadian yang tidak dapat dijawab oleh akal, seperti petir dan gempa bumi, akan disandarkan kepada kuasa supernatural ghaib.
Apabila Islam sampai ke Nusantara kira-kira 10 abad yang lalu, kepercayaan itu dimurnikan, dan ditambah dengan konsep tuhan, syaitan dan jin. Syaitan tidak jemu berusaha untuk menyesatkan umat manusia, termasuk dengan menjelmakan diri sebagai hantu.

Bagaimanapun, pencerahan minda itu terhenti setakat di situ saja. Sampailah sekarang, andai berlaku saja kejadian atau fenomena aneh yang sukar dijawab, ia terus saja didakwa angkara hantu, syaitan, jin dan makhluk ghaib lainnya seperti hantu raya dan orang bunian. Tiada cerdik pandai sains yang cuba membantu memberikan jawapan dari sudut ilmu moden.
Hah, bosannya! Anggapan itu telah menyebabkan kita menjadi malas dan keliru. Bukan menolak kebenaran agama, tetapi kenapa kita tidak pernah membuka fikiran untuk mencari kesahihan, ‘

Benarkah itu hantu?'
Bukankah elok kalau kita berusaha menafikan kewujudan hantu itu, daripada sewenang-wenang mengesahkannya? Bukankah takut kepada hantu dan syaitan itu boleh memesongkan akidah?
Paling menyedihkan, cara berfikir ini sangat sukar untuk diubah. Kita lebih suka mendengar cerita berbanding mencari jawapannya.

Untuk itu, apa kata kalau mulai minggu ini kita buka sedikit fikiran dan cuba dengar apa pandangan pengkaji paranormal barat tentang hantu. Untuk pengetahuan anda, kajian paranormal barat mempunyai pelbagai teori dan sebahagian besarnya mengatakan bahawa sebenarnya hantu itu tidak wujud.

Yang wujud adalah kesilapan kita mentafsir apa yang disaksikan itu. Wahai ustaz, saya ingin bertanya, sesatkah kita kalau mempercayai teori-teori sebegini?
Kembali kepada cerita kita: Jadi, siapakah wanita yang ditumpangkan dalam kisah-kisah di atas tadi? Kalau bukan hantu, siapa?

Oleh ZULKARNAIN ZAKARIA
Related Posts with Thumbnails