Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Tuesday, September 11, 2018

Anak dapat markah rendah?

APA TINDAKAN KITA BILA ANAK BAWA PULANG MARKAH RENDAH?

Pertama, bertenang. Jangan nak terus marah-marah. Jangan cepat bertukar menjadi singa ya!

Kedua, bantu dia. Marah tidak dapat menyelesaikan masalah. Ajak anak sama-sama belek soalan dan tengok soalan mana yang dia jawab salah.

Ketiga, kesan kecuaian mereka. Ajar dia teknik paling senang untuk curi markah.Macam banyak contoh yang saya share selalu kat Telegram saya.

Keempat, jangan terlalu mendesak. Jangan juga aim terlalu tinggi jika anak kita perlahan dan agak slow dalam pelajaran. Namun jangan biarkan juga. Bantu dia. Jangan push dia untuk faham soalan berat dan aras KBAT yang tinggi.

Budak ni, bila kena push benda susah bagi mereka, mereka akan cepat give up dan down. Lagi mereka benci mata pelajaran tersebut.

Maka, bantu saja mereka cara cari markah untuk soalan senang. Guide sikit-sikit pun sangat okey dah. Selalu ingatkan mereka jangan cuai dan semak kembali.

Aku tahu, ini semua tugas guru. Aku saja berkongsi cara dan tips guru ajar anak di sekolah untuk ibu bapa yang nak bantu anak di rumah. Jika ada bantuan di rumah, lagi cepat anak kita faham.

Jika tak nak bantu nak serah pada sekolah 100% pun tak apa juga. Aku tak paksa kalian ajar anak. Aku cuma ajak. :)

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua.

Join channel Telegram saya t.me/MohdFadliSalleh untuk Tips Matematik dan Isu Pendidikan Semasa setiap hari.

Cara join.
1) Install Telegram kat Play Store.
2) Klik link t.me/MohdFadliSalleh
3) Klik join.

Settle.

* Penerangan ringkas juga aku tulis kat setiap gambar ya.

#MFS
- Sedikit tapi berkongsi itu berkat -

3 comments:

Packers and Movers Ahmedabad said...

Superb post, we enjoyed each and everything as per written in your post. Thank you for this informative article because it’s really helpful, I really like site.
Please visit our website: @ Packers and Movers Ahmedabad

Packers And Movers Chennai said...


Packers And Movers Chennai to Chandigarh
Packers And Movers Chennai to Patna
Packers And Movers Chennai to Haridwar
Packers And Movers Chennai to Noida
Packers And Movers Chennai to Guntur

Vlogger said...

We are the best Movers Kochi is committed to making your next moving experience a great one For homeowners and commercial owners of Cochin, can contact us for relocations

Related Posts with Thumbnails