Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Sunday, December 6, 2009

Bahaya Plastik..

(Chart The Plastics Coding System)




Pernahkah anda minum dari botol minuman plastik atau makan makanan dari bekas plastik dan terasa seakan-akan plastik pada minuman atau makanan tersebut? Ini bermakna bahan plastik yang terkandung di dalam bekas tersebut telah terhakis dan masuk ke dalam makanan/minuman tersebut.

Sekiranya kita lihat pada belakang atau di bawah bekas tersebut, kita akan dapati ada simbol segitiga dengan kod nombor. Jangan salah faham. Kod no. pada simbol ini bukannya menunjukkan lebih besar nombornya, lebih tahan lama bekas tersebut, sebaliknya ia menunjukkan jenis bahan yang diguna (dari unsur Polymer iaitu bi-produk dari bahan Petroleum).


Ketahuilah Fakta2 berikut:
* Kajian menunjukkan bahawa kod 1 yang diperbuat dari bahan PTE atau PET (yang selalunya digunakan untuk bekas minuman ringan atau air mineral) selamat digunakan untuk tempoh 1 kali sahaja. Ia tidak sesuai digunakan berkali-kali kerana akan menggalakkan pengumpulan bakteria pada permukaannya. Tetapi jangan biarkan bekas air ini di dalam kereta pada hari panas terik kerana bahan toksinnya akan terhakis dan masuk ke dalam minuman dan ia tidak sesuai lagi untuk diminum dan jika diminum juga boleh menyebabkan kanser terutamanya kanser payudara.

* Kod 2 jarang digunakan untuk bekas makanan/minuman. Oleh itu tidak perlu risau tentangnya

* Kod 4 selalunya digunakan untuk bungkusan makanan yang akan diguna sekali dan dibuang. Ia tidak akan menimbulkan kesan bahaya tetapi jika digunakan untuk mengisi bahan makanan/minuman yang terlalu panas atau terkena minyak masak yang masih panas, bahan plastiknya boleh meluntur dan masuk ke makanan tersebut.

* Kod 5 selamat digunakan dan boleh dipanaskan di Oven microwave tetapi untuk jangkamasa 3 bulan sahaja jika diguna setiap hari. Oleh itu anda harus membuangnya dan gantikan dengan yang baru jika sudah terlalu lama menggunakannya.

* KOD MERAH yang MESTI DIELAKKAN sama sekali ialah yang bertanda 3, 6 & 7. Bahan kod 7 biasanya diperbuat dari Polycarbonat yang bersifat keras dan lutsinar tetapi mengandungi BPA atau Bisphenol-A yang merbahaya kerana ia bersifat karsinogenic dan boleh menyebabkan Kanser terutamanya Kanser Payudara. Kod 3 & 6 mengandungi BPA serta bahan kimia lain yang juga boleh memberi kesan yang sama.

Kajian di Amerika Syarikat telah mendapati 95% dari sampel air kencing orang dewasa, ibu mengandung, kanak2 & bayi yang diambil mengandungi bahan BPA ini. Plasenta ibu yang mengandung juga dikesan bahan bahaya tersebut. Bahan Bisphenol-A (BPA) ini boleh merosakkan sistem reproduktif, mengubah kadar pertumbuhan bayi dan merosakkan organ tubuh, meninggikan risiko kanser payudara, kanser testicular, atau prostrate kadar sperma yang rendah, keguguran, kegemukan, diebetis & tekanan darah tinggi.

Sayang sekali, bahan ini terdapat di kebanyakan botol2 susu bayi yang ada di pasaran dan pihak berkuasa di Malaysia masih belum membuat apa-apa kenyataan atau tindakan terhadap perkara ini walaupun pihak USRDA yang bereputasi serta menjadi rujukan sedunia telah mengesahkan fakta ini.

Jadi, kita kena bertindak sekarang. Jangan guna plastik kod 1 berulang kali, jangan guna kod 5 dalam tempoh yang terlalu lama. Yang lebih penting, JANGAN GUNA LANGSUNG KOD 3, 6 & 7. Cara yang terbaik ialah dengan menggantikan dengan bekas yang diperbuat dari kaca atau seramik yang lebih selamat.

Forest Research Institute Malaysia
52109 Kepong, Selangor,
MalaysiaHotline : +603-62797000

6 comments:

riihulwardah said...

taniah kerna meletakan bahaya plastik..
baru sy tahu tntg bahaya plastik..
izinkan untuk copy/paste

Unknown said...

Salam...

Info yang menarik lagi berguna.

Mohon izin salinan semula (+ pautan asal) di blog saya..

Terima kasih ^^,

Editor SIMAAS, said...

Salam Mujahadah,
Saya izinkan dan sebar2kan maklumat..

Salam MSS LaWLiET,
silakan dan jgn lupa sertakan niat..

tice said...

salams

Syukran ya ustazADMIN atas INFO yang amat3 berguna ini..Bukan apa..lani dok tengok ramai sangat budak-budak kecik dibiarkan bermain dengan beg plastik/botol plastik dll...tanpa pengawasan oleh ibubapa.Mungkin mereka kurang PEKA dengan side effect plastik ni..

Bagus sangat2 artikel ustaz ini..n kalo boleh kita highlightkan kat skul kita..Mudah-mudahan ILMU/INFO waaupun nampak simple tapi meme wajib dikethaui oleh semua orang..Mudah-mudahan murid-murid kita akan war-warkan INFOs yang amat berguna ini kepada ibubapa dan kaum keluarga mereka..InsyaAllah

p/s..ustazADMIN..Ummi mintak izin nak copy paste article ini dalam blog skul ummi yer? Syukran3

Editor SIMAAS, said...

salam ummi..ana izinkan..sampai2kan..

Anonymous said...

Salam kenal.

Nama saya Jufri. saya mau tanya, Bak Fiber Model: Persegi Logo AQUARIA untuk tempat menyimpan air minum.

Apakah Aman atau berbahaya untuk kesehatan?
Produk nya ada di website http://aquariacenter.indonetwork.co.id/1244762

Terima kasih.

debiansystem@yahoo.com

Related Posts with Thumbnails