Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Monday, January 18, 2010

Sakit Belakang..


Jaga-jaga jika anda ada pernah mengalami masalah pada belakang sama bermula dari rasa lenguh, kebas, penat dan sebagainya sila ambil perhatian kepada maklumat ini.
Apakah slipped disc (sakit belakang)?

Sebenarnya bagaimana terjadi slipped disc (sakit belakang) tidak dapat digambarkan kerana cakera tersebut bukan terkeluar dari susunan tulang belakang tetapi terbonjol ke arah saraf tunjang.
Malah, apabila umur kita meningkat dan badan kita lemah, ia memudahkan bahagian yang lembut itu mengembung.Tulang belakang merupakan bahagian penting untuk menyokong badan.
Kecederaan pada tulang belakang akibat terjatuh, kemalangan, kerja fizikal yang berat dan peningkatan usia akan menyebabkan kita mengalami sakit belakang.Kebiasaannya penghidap sakit belakang diantara umur 30 dan 50 manakala penghidap vertebra servikal iaitu di sekeliling leher biasanya di hidapi dalam lingkungan usia 40 ke 60 tahun.
Tetapi ia juga boleh menyerang mereka dalam lingkungan umur 30 ke 50 tahun bergantung kepada aktiviti yang mereka lakukan.Apabila disc terkeluar, akar saraf (nerve roots) akan terjadi himpitan dan menyebabkan rasa sakit atau kebas pada hujung saraf iaitu tapak kaki, kaki, betis, paha atau pinggul.
Disc yang terkeluar kerap terjadi kepada mereka yang berumur kurang dari 55 tahun. Ia kerap terjadi apabila selepas seseorang itu mengangkat barang berat, jatuh terduduk atau mengalami kemalangan yang melibatkan tulang belakang, posisi badan yang tidak betul, otot yang lemah atau tegang sehingga tidak dapat menyokong bentuk asal tulang belakang.

Sebenarnya bagaimana terjadi slipped disc (sakit belakang) tidak dapat digambarkan kerana cakera tersebut bukan terkeluar dari susunan tulang belakang tetapi terbonjol ke arah saraf tunjang. Malah, apabila umur kita meningkat dan badan kita lemah, ia memudahkan bahagian yang lembut itu mengembung.
Tulang belakang merupakan bahagian penting untuk menyokong badan. Kecederaan pada tulang belakang akibat terjatuh, kemalangan, kerja fizikal yang berat dan peningkatan usia akan menyebabkan kita mengalami sakit belakang.Kebiasaannya penghidap sakit belakang diantara umur 30 dan 50 manakala penghidap vertebra servikal iaitu di sekeliling leher biasanya di hidapi dalam lingkungan usia 40 ke 60 tahun.
Tetapi ia juga boleh menyerang mereka dalam lingkungan umur 30 ke 50 tahun bergantung kepada aktiviti yang mereka lakukan.Apabila disc terkeluar, akar saraf (nerve roots) akan terjadi himpitan dan menyebabkan rasa sakit atau kebas pada hujung saraf iaitu tapak kaki, kaki, betis, paha atau pinggul.Disc yang terkeluar kerap terjadi kepada mereka yang berumur kurang dari 55 tahun.
Ia kerap terjadi apabila selepas seseorang itu mengangkat barang berat, jatuh terduduk atau mengalami kemalangan yang melibatkan tulang belakang, posisi badan yang tidak betul, otot yang lemah atau tegang sehingga tidak dapat menyokong bentuk asal tulang belakang.

8 comments:

tice said...

assalamualaikum...

INFO yang amat bagus untuk dibaca.Alhamdulillah..

Bagi sesiapa yang menglaami sakit belakang akibat DISC yang terkeluar itu,boleh juga menjalani rawatan tanpa perlu melalui proses pembedahan yakni dengan rawatan secara tradisional cina ACCUPUNCTURE(tanpa menggunakan jarum) oleh pakar urat saraf tradisional..InsyaAllah dapat disembuhkan dengan izin Allah..

Editor SIMAAS said...

wa'alaikumussalam,

ummi,berminat juga nak tahu mana tempat rawatan kita boleh rujuk spt yg disebutkan.mgkn ramai dekat sini yg ingin maklumat lanjut atau yg berhajat..blh juga ikhtiarkan mudah2an Allah bantu segala urusan.

tice said...

salams ustaz...

ni addressnyer:

Dr. Chay Yeow Seng
no 22A,Dato' Kramat Road 10150 penang
(Opposite GAMA Supermarket)

Ummi ada scan card dia tapi x tau nak forwardkan kat ustaz..Apakata ustaz kasi kat ummi email ustaz ,then ummi sendkan card dia k?

Untuk pengetahuan ustaz,family ummi ada menjalani rawatan kat situ..termasuk memulihkan penglihatan yang kabur..Alhamdulillah semuanya dengan izin Allah dan sedikit 'pengorbanan wang' kita..dan niat iklas nak berubat kerana Allah segala hasrats dikabul Allah

Editor SIMAAS said...

wkslam ummi,

Blh thn jugak jauhnya kalu sy dr swk.Apa2pun Ummi email pd saya dulu di wansudiman@yahoo.com

Atau ummi ada maklumat tak kaedah rawatn yg sama kat swk nih.Mana tahu doktor tu ada maklumat/cdgn rwtn yg hampir sama kat sini. syukran ummi

tice said...

salams ustaz...

ummi dah emailkan card dr..Ustaz just call him..Insyaallah kalau digerakkan hatinya oleh ALLAH,bolehlah dia terbang ke sarawak untuk memberi khidmat perubatan sambil melancong ke sana..Pah tu bolehlah ustaz jadi tourist guide dia pulok...

Editor SIMAAS said...

salam ummi..

Alhamdulillah saya dah dpt kad tue..
Skurang2nya kita dah cuba dptkan maklumat..dan beserah pd Allah bila masa yg sesuai utk berubat.Semoga maklumat yg diberikan oleh ummi memberi manfaat kpd mrk memerlukan jenis rwtn yg berkenaan.

Kita sama2 doakan moga beliau akn ke swk jugak suatu hari nanti..InsyaAllah.

sykuran ummi.

kau_aku said...

salam..
sy mcm tertarik dgn teknik accpntre tue.bley x sesape bg no fon doc tue?
tima kasih..

Dayu said...

Harap dapat emelkan no telefon Doktor tersebut pada saya juga di edayu@saidinasmart.com. Terima kasih di atas bantuan...

Related Posts with Thumbnails