Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Tuesday, November 24, 2009

Poco-poco Yang Tersirat.....


>>Petikan Catatan..

>>Salam...pada kali ini penulis ingin kongsikan kepada anda tentang sesuatu yang menggemparkan kerana penulis sendiri pernah buat (masa dalam PLKN, secara paksa rela). Iaitu tarian Poco-poco.
>>Secara jujurnya penulis tidak pernah tahu dan ambil tahu tentang tarian ini, asal-usulnya dan motif tarian ini. Namun segalaya berubah apabila satu kiriman emel daripada sahabat penulis, membuatkan penulis tersentak dan kaget sebentar. Mari sama-sama baca emel ini.
>>Assalammualaikum.
>>Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2 kerajaan ketika manghadiri kursus. Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari Indon.
>>Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka. Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.Mungkin kita tak perasan kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.
>>Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi.
>>Marilah kita sama2 fikirkan."Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu, kenapa tarian itu dimulakan dari kiri?dan apa jenis senaman ini? relevankah tarian ini, yang kelihatan seperti tidak siuman?
>>Dengan emel ini 'terungkailah' persoalan itu semua. Jadi, penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi 'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar..Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.
>>Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah Umat islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan 'keasyikkan' menarikan tarian ini.
>>WALLAHUALAM....

6 comments:

tice said...

Alhamdulillah dan Syukran jazillan pada ustaz kerana HIGHLIGHTkan kisah ini kat sini..

ummi pun pernah tertanya2 kedudukan pembabitan orang Islam dalam aktiviti ini dan acapkali merupakan induksi sesuatu program...Mujur nya tak diwajibkan dan terselamatlah individu yang kurang berminat menyertainya..Alhamdulillah..

Mungkin ada golongan yang mempunyai MIND yang TERBUKA kurang prihatin mengenai apa yang ustaz cakap nie..(agenda yang anti Islam)

Rasanya eloklah dikhabarkan secara telus kepoada pihak yang BERWAJIB mengenai kesan tarian poco-poco ini terhadap AQIDAH umat Islam esp kanak-kanak seklolah merangkap pelajar ...coz yang galak menjalankan aktiviti ini adalah sekolah serta institusi pengajian...kerana kononnya dapat mengwarm up mental and physical...

EPAL said...

asslmualaikum....wah x sangka pula....tapi mmg d ikutkan tarian tu mmg tarian yang d tarikan mgikut salib org kristian...memandangkan email yang d terima oleh saudara itu.. haruslah d ketahui oleh smua yang beragama islam...

hm... patutlah.. wallahualam..... syukran saudara simaas mndapatkan info ni....

MSS LaWLiET said...

Assalamua'laikum...

Info yang menarik & terima kasih atas perkongsian.

Saya sudah lama 'curiga' akan tarian ini. Namun, masih kekurangan info akan 'analisis'nya.

Saya harap, di masa akan datang, pandangan sebegini dapat diajukan dengan lebih jelas beserta bukti/hujah yang kukuh.

Dengan harapan, kita tidak mudah cepat2 menerima lalu melatah bila terhidang berita2 sebegini.

khairul onggon said...

errrkkkk.. itu foto poco2 yg di ambil oleh saya.. tp takpa.. utk share ilmu :)

ZHARFAINFAIQAH said...

Pok...

Nasib bait aku sik pernah berminat atau belum pernah gik cuba tarian poco2 ya. dari mula2 dolok memang dah rasa pelik tapi semua orang macam dah gila dan bangga gilak ngan tarian ya kononnya untuk senaman. Mungkin pergerakan nya ada elemen senaman untuk kesihatan tetapi eloklah dielakkan jika ada unsur yang melanggar keutuhan dan kesucian agama Islam. Terima kasih atas maklumat yang sik pernah terfikir selamak tuk.

Wassalam,

蔥爆牛肉Frank said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Related Posts with Thumbnails