Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Wednesday, November 4, 2009

Solat Jemaah di Gereja Betong

(ANTARA aksi yang dilakukan sekumpulan pelajar yang menghina cara orang Islam menunaikan solat di dalam sebuah gereja di Betong)

KUCHING: Sekumpulan pelajar sebuah sekolah menengah di Betong, Sarawak, merakamkan perbuatan mereka meniru cara umat Islam bersolat jemaah termasuk melaungkan azan di dalam sebuah gereja dan dipaparkan dalam laman web You Tube.Dalam rakaman dua minit 13 saat itu, sekurang-kurangnya lapan remaja termasuk dua perempuan berusia 12 hingga 15 tahun dilihat ketawa dan menjerit ketika empat rakan mereka melakukan 'solat jemaah'.
Empat remaja lelaki kelihatan berdiri di ruang hadapan gereja atau altar sambil meniru cara solat jemaah dengan seorang daripada mereka melakonkan watak imam.Ketika itu, laungan seperti azan jelas kedengaran dipercayai dilakukan rakan lain, manakala kumpulan remaja berkenaan 'bersolat' dengan mengangkat takbir beberapa kali, sujud, duduk antara dua sujud sebelum duduk tahyat akhir.Kumpulan remaja yang melakonkan watak jemaah turut berbaring beberapa kali dan menggayakan tarian 'shufle' serta berguling.
Seorang daripada remaja berkenaan turut dilihat mengajuk cara pondan bersolat sebelum remaja yang merakam berkata "ada pondan ke dalam masjid".Mereka memakai pakaian baju T dan seluar jeans dengan seorang daripada mereka memakai baju sekolah yang tertera nama dan logo Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) St Augustine, Betong.




Perbuatan dipercayai dilakukan di sebuah gereja sekitar Betong, kira-kira 350 kilometer dari sini dengan tiada individu dewasa kelihatan berada dalam rumah ibadat berkenaan. Pada penghujung rakaman, seorang remaja lelaki turut berkata "no more muslim, muslim is ajaran sesat". Rakaman berkenaan dihantar ke sebuah laman web oleh seorang penghantar bernama 'Harisha2012' pada 20 Oktober lalu.
Sementara itu, Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Daud Abdul Rahman, berkata perbuatan itu dilakukan sekumpulan pelajar nakal dan meminta umat Islam tidak cepat melatah. Katanya, Jabatan Agama Islam Sarawak (Jais) sudah dimaklumkan mengenai perbuatan kumpulan remaja berkenaan dengan siasatan dilakukan beberapa pegawai Jais."Sebagai umat Islam, memang kita tidak gembira, namun saya harap ia tidak menjejaskan hubungan antara kaum di negara ini. Ia dilakukan sekumpulan kecil budak nakal dan ia tidak mencerminkan keadaan sebenar hubungan kaum dan agama yang sememangnya baik sejak dulu lagi," katanya ketika dihubungi semalam.
Beliau berkata, pihaknya akan mengambil tindakan tegas termasuk merujuknya kepada pemimpin di kawasan berkenaan bagi memastikan ia tidak berulang."Setakat ini tiada laporan rasmi dibuat mana-mana pihak, namun saya akan meminta pegawai Jais membuat laporan agar siasatan lebih terperinci dilakukan," katanya.Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Sarawak, Datuk Dr Julaihi Bujang, berkata pihaknya sudah memaklumkan kejadian kepada polis dengan tindakan tegas akan diambil terhadap kumpulan pelajar berkenaan....


::Dipetik drpd Berita Harian 2 November 2009::..

11 comments:

EPAL...NORFAEZAH MOHD NUR said...

allah......teruknya...dahsyatnya...

Anonymous said...

Macam-macam sekarang makin berani pulak

tice said...

Memang 'AKSI" yang 'MENYEDISKAN' tetapi lagi SEDIS bila pelajar ISLAM yang kurang PENGHAYATAN ISLAM + ROH ISLAM yang datang dari background ISLAMIK yang menghina ISLAM secara terang-terangan melawan hukum ALLAH dengan mempraktikkan pelbagai kerenah negative yang MENGHINA ISLAM...

Camar Putih said...

nang terok juak perbuatan ya,nampak gilak dak nya menghina Islam!!

Anonymous said...

kurang ajar betul diorang ni..

Anonymous said...

kenapa jais tak buat laporan polis!. ini menghina Islam...buat laporan polis!. tangkap budak-budak laknatullah neraka jahanam tu!... sebat dia dengan ekor pari, sebat mak bapak dan ketua gereja dia sekali... BABI PUNYA KRISTIAN!

Anonymous said...

astaghfirullahalazim..semoga dberi hidayah utk mereka...

Editor SIMAAS, said...

EPAL-bagaimana teruknya perbuatan mereka mgambarkan TERUKnya dlm hati mereka. Mudah2an mereka diberi balasan yg DHASYAT akibat perbuatan mereka juga..jika tidak btaubat.

DILA-BERANI mrk hanya di dunia..

TICE-memang betul kata ummi tue..sama2lah kita bdoa semoga Allah memberi hidayah kpd semua ahli kluarga kita supaya tidak terjebak dgn pghinaan terhadap islam samada disedari atau tidak.

SURIA-memang jelas sidaknya menghina islam coz anti islam.Yang perlu kita jaga2 ialah jgn ada org islam sendiri yg menghina islam..na'uzubillah..

Anonymous-Cuma Allah sahaja yg tahu hikmah disebalik apa yg berlaku..dan Allah jualah yg maha mengetahui dan maha menghukum..sama2lah kita berdoa semoga agama islam tetap dilindungi..dulu..kini dan selamanya..

Khairul Onggon said...

Nang dasattt nemiak nektuk.. apa nak jadi..

Lading EMAS said...

Mmg Ssungguhnya manusia itu senantiasa berMusuh dgn dirinya yg JahiL, Maksud Sy "Manusia mmg Musuh Utamanya KeJAHILannya itu Sendiri".
Hanya Jauhari shj yg Kenal Manikam.
X kenal maka x Cinta..? ~:>

~~~LadingEmas

RuzaiLin's79 said...

Salam sejahtera smua marilah kita bersama melakukan ibadat kepada Allah kerana apa yg kita lihat sekarang adalah tanda tanda kiamat akan berlaku..Kita teguhkan iman dan taqwa kita kepada Allah mudah mudahan kita berada dibawah arasy-NYA kelak amin.,

Related Posts with Thumbnails