Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Thursday, May 14, 2009

BICARA AGAMA : Jemaah Masbuq


Ini adalah info yang dikirimkan oleh seorang kawan kepada saya melalui email..

Sama-sama ketika renungkan...


Bismillahirrahmaanirrahim
Assalamaualaikum w.b

Bacaan Surah Al-Fatihah dan rukuk bersama Imam

Saudara kaum muslimin sekalian,

Di sini saya ingin berkongsi sedikit ilmu berkaitan dengan cara solat berjemaah. Masih terdapat di kalangan kita yang belum dan tidak mengetahui atau terlupa betapa pentingnya rukuk bersama Imam untuk mendapatkan rakaat di dalam solat berjemaah.

Adalah menjadi syarat, untuk kita mendapatkan rakaat bersama imam untuk satu-satu rakaat adalah dengan sempat rukuk sekurang-kurangnya sekadar tumakninah bersama Imam.

Oleh itu untuk makmum yang sedang membaca Surah-surah sunnat (bagi yang Muwafiq), mahupun Surah Al-Fatihah (bagi yang Masbuk) harus memberhentikan bacaannya sekadar yang dia sempat rukuk bersama Imam mengikut syarat di atas, kerana apabila dia meneruskan bacaan untuk menghabiskan bacaan tersebut dan tidak sempat rukuk bersama imam maka terlepaslah dia untuk rakaat tersebut dan wajib menambah rakaat yang tertinggal. **Bagi makmum Muwafiq yang sedang membaca Al-Fatihah terdapat syarat-syarat tertentu yang perlu dihuraikan secara terperinci.

Bagi makmum yang masbuk adalah tidak digalakkan untuk membaca bacaan sunnat seperti Doa Iftitah dan Taawwuz (A’uzubillah). Hendaklah terus membaca Bismillah dan Surah Al-Fatihah sekadar yang sempat dibaca sebelum Imam Rukuk. Sekiranya terjadi makmum masbuk yang sibuk dengan bacaan sunnat di atas dan ketika dia belum habis membaca Surah Al-Fatihah imam telah rukuk, maka dia tidak boleh ikut rukuk bersama imam ketika itu, yakni dia wajib menyambung bacaan Fatihah nya sepanjang mana dia menghabiskan masa untuk bacaan sunnat di atas. Dan jika dia tidak sempat menghabiskan bacaan sedangkan Imam sudah bangkit dari rukuk maka terlepaslah dia dari rakaat tersebut. Adalah haram hukumnya jika dia terus rukuk sedangkan dia tahu yang dia tidak sempat rukuk bersama imam pada ketika itu. Apa yang harus dia lakukan setelah selesai bacaan adalah dengan terus mengikut Imam pada rukun yang sedang dikerjakan Imam tanpa perlu rukuk. Dengan itu dia wajib menambah rakaat yang tertinggal tadi. Jika dia terus rukuk sedangkan dia tahu haramnya maka batallah solatnya.

Dalam keadaan makmum masbuk sedang ketika itu imam dalam keadaan rukuk, jika makmum sempat mengangkat Takbiratul Ihram, seterusnya takbir untuk rukuk dan sempat rukuk bersama imam maka dia memperolehi rakaat tersebut sekalipun dia tidak membaca Al-Fatihah kerana bacaan tersebut dikira ditanggung oleh imam.
Dalam keadaan ini juga, imam harus memainkan peranan dengan mempunyai sikap tolong menolong dengan memanjangkan sedikit tempoh rukuk agar makmum yang masbuk sempat bertakbiratul ihram dan rukuk.

Sebagai tambahan, peralihan daripada Qiam kepada Rukuk wajib ‘takbir’. Namun jika masbuk dan mengikuti imam dalam keadaan imam sedang sujud, duduk tahiyat dan sebagainya tidak perlu ‘takbir’. Cukup dengan Takbiratul Ihram dan terus ikut imam tanpa takbir.

Sekian, wassalam.
Selamat beramal.

Rujukan:

Solat Jamaah : satu huraian menurut mazhab Syafi’i
Oleh : Hj. Mohd. Saleh Hj. Ahmad
Jab. Fiqh dan Usul
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya

Rahsia Hakikat Solat
Terbitan Darul Nu’man

Fikah Islam Lengkap
Oleh : Drs. Moh. Rifa’I (Indonesia)
Terbitan Pustaka Jiwa Sdn. Bhd.
Kuala Lumpur

Kepimpinan Kesempurnaan Sembahyang
Oleh : Haji Hussain Haji Paris
Terbitan Lembaga Amanah Kebajikan Masjid
Negeri Sarawak

No comments:

Related Posts with Thumbnails