Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Friday, June 26, 2009

MICHAEL JACKSON..KEMBALI MENEMUI TUHANNYA



Perginya Seorang Bintang Dunia Yang Berbakat Penghibur..


Pada pagi 25 Jun 2009, Jackson dilaporkan pengsan di rumah sewanya di barat Los Angeles. Pasukan paramedik menerima panggilan kecemasan pada pukul 12:21 pm waktu tempatan. Beliau dilaporkan tidak bernafas sebaik sahaja pasukan paramedik tiba, dan rawatan CPR cuba dilakukan serta-merta. Beliau koma dan meninggal dunia sebaik sahaja selepas dikejarkan ke Hospital UCLA. Kematian beliau disyaki kerana kegagalan jantung. Jackson diisytiharkan meninggal dunia pada pukul 2:26 pm Waktu Pasifik. Pada pukul 4:36 pm waktu tempatan, koroner Los Angeles mengesahkan kematian Jackson. Walaupun tiada bukti perbuatan jenayah, pasukan penyiasat Jabatan Polis Los Angeles memulakan siasatan terhadap kematiannya.

Michael Joseph Jackson (lahir 29 Ogos 1958 - meninggal 25 Jun 2009), sering dikenali sebagai MJ dan "Raja Pop", ialah pemuzik,penghibur dan ikon pop dari Amerika Syarikat yang menjadikan kejayaan kerjaya dan hidup peribadi yang penuh kontroversi sebagai sebagai sebahagian budaya pop selama 40 tahun.
Michael Jackson dipandang sebagai salah seorang penghibur terhebat dan artis rakaman paling popular dalam sejarah, dengan mempamerkan teknik-teknik fizikal yang rumit, seperti tarian robot dan moonwalking yang telah membentuk muka hiburan dan tarian popular. Kejayaan beliau dalam industri muzik termasuklah revolusi video muzik mencatatkan keluaran dan jualan album berprofil tinggi sebagai trend baru untuk syarikat rakaman untuk mengaut untung, mendominasi muzik pop sepanjang 1980-an, dan menjadi penghibur berkulit hitam yang meraih bilangan peminat yang besar di MTV sambil melariskan saluran muzik yang muda ketika itu. Gaya, pergerakan dan vokal beliau yang amat unik telah memberi ilham dan pengaruh, serta melahirkan satu generasi penuh dengan artis-artis hip hop,pop dan r&B. Beliau secara simboliknya digelar "Penghibur Paling Berjaya Sepanjang Zaman" oleh Guinness World Record.

Jackson memulakan kerjaya menyanyi pada usia tujuh tahun sebagai penyanyi utama kumpulan The Jackson. Belaiu mengeluarkan rakaman solo sulung beliau, Got To Be There, pada tahun 1971, sementara masih bersama kumpulan tersebut. Dalam karier solo beliau, Jackson merakam dan menerbit album yang terlaris dijual sepanjang zaman, iaitu album Thriller yang jualan sedunianya mencecah 104 juta. Selepas Thriller, Jackson terus mengeluarkan album-album yang menjadi juara carta antarabangsa seperti Bad (1987), Dangerous (1991), History (1995), dan Invincible (2001), album terkini beliau yang mengandungi semuanya karya asli. Michael Jackson telah menerima 13 Anugerah Grammy dan mencatat 13 single No.1 di Amerika Syarikat, menjadikan beliau artis lelaki solo yang paling banyak kali mencapai kedudukan No.1 dalam era Hot 100. Pada bulan November 2006, World Music Awards mengumumkan bahawa Michael Jackson telah menjual lebih 750 juta unit seluruh dunia, menjadikan Jackson salah seorang artis muzik yang paling laris jualannya sepanjang zaman.

Dari 1988 hingga 2005, Jackson menetap di hartanah Neverland Ranch beliau, di mana beliau membina sebuah Taman Tema kecil dan Zoo persendirian yang sering dikunjungi kanak-kanak yang kurang bernasib baik dan menghidapi penyakit yang tidak boleh dirawat. Khabar angin mengenai parti bermalam di rumah beliau menerima liputan media negatif setelah didapati bahawa kanak-kanak kerap tidur di aktilnya. Ini mula-mula diketengahkan apabila beliau dituduh melakukan penderaan kanak-kanak seksual pada tahun 1993. Hubungan Michael Jackson dengan kanak-kanak diketengahkan semula pada tahun 2003 apabila dokumentari TV Living With Michael Jackson disiarkan. Akibatnya, Jackson diheret ke mahkamah lalu didapati tidak bersalah atas tuduhan mencabul kehormatan kanak-kanak dan tuduhan-tuduhan lain pada tahun 2005.









Menjejaki Pengislaman Michael Jackson

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum hingga ia mengubah keadaanya sendiri. Itulah yang dialami penyanyi legenda AS, Michael jackson atau yang selalu dipanggil Jacko. Tiga tahun lamanya Jacko mencari jati dirinya sebelum memutuskan memeluk Islam dengan menempuhi berbagai macam perjalanan hati dan didera berbagai masalah.Pada 2008 di rumah karibnya di Los Angeles, Jacko mengucapkan dua kalimat syahadat.


Bila keinginan Jacko memeluk Islam tak banyak yang tahu, namun sudah sejak 2003 Jacko tergabung dengan Nation of Islam, sebuah pergerakan Muslim kulit hitam di AS yang diasaskan Malcolm X. Michael Jackson memeluk Islam tak terjadi dengan tiba-tiba. Pertemuannya dengan penulis lagu berasal Kanada, David Wharnsby dan produser, Philip Bubal, menjadi sejarah perjalanan hati sang legenda ini. Ketika itu David Wharnsby dan Philip Bubal mendekatinya ketika Jacko terbelenggu masalah hukum dan ketahanannya dirinya mulai goyah.Laporan-laporan lain yang menyebutkan keinginan Jacko memeluk Islam sejak 2005, datang dari seorang sumber yang mengatakan keinginan Jacko memeluk Islam kepada harian The Sun. Jacko mendengar kisah keimanan mereka dan bagaimana mereka boleh menjadi orang yang lebih baik setelah memeluk Islam. Jacko pun menyambut ingin hidayah tersebut.Pengaruh besar juga datang dari kakaknya, Jermaine Jackson yang sudah menjadi Muslim sejak 1989.


Jermaine mengatakan gelaran superstar yang disandang Jacko membuat dirinya banyak terbabit masalah dan melakukan kesalahan."Saya rasa, Michael perlu menjadi seorang muslim, karana saya fikir Islam adalah perlindungan yang paling sempurna baginya dari segala kesalahan yang menyerangnnya," ungkap bekas ahli anggota Jackson Five yang kini menetap di Bahrain.Jermaine banyak menyumbangkan buku-buku tentang Islam dan Jacko pun banyak bertanya tentang Islam."Saya katakan, inilah agama paling damai dan indah," kata Jermaine pada BBC Asian Network seperti yang dikutip Reuters.Bahkan Jermaine mengatakan bahwa perpindahan Jacko ke Bahrain dengan tujuan untuk meninggalkan AS dan menetap di daerah yang damai dan tenang untuk menunaikan kewajiban solat lima waktu.



Jacko dan Keyakinan Islamnya
Sumbangsih Jacko untuk dunia Islam sudah diberikannya sebelum ia memeluk Islam. Dia memberikan sumbangan tak sedikit untuk membangun sebuah masjid di Manama, Bahrain. Masjid tersebut dibangun dengan keindahan seni yang luar biasa.Masjid yang terletak dekat kediaman jacko di Bahrain tersebut sekaligus sebagai tempat belajar Islam dan bahasa Inggris. Bahkan guru-guru yang didatangkan dari Amerika untuk mengajar anak-anak Bahrain belajar bahasa Inggris berada di bawah pengawasan Jacko.Kedamaian dan penerimaan masyarakat Bahrain terhadap Jacko yang ketika itu sebagai pemeluk agama kristian Jehovah. Tidak ada perbezaan yang didapat Jacko.


Masyarakat Bahrain memperlakukannya seperti dia adalah warga negara Bahrain.Setelah keluar dari kristian Jehovah, Michael Jackson menukar nama kepada Mikaeel Jackson. Nama tersebut diilhami dari salah satu malaikat Allah SWT, yaitu malaikat Mikail.Islam memang Rahmatan lil Alamin. Sang legenda pop yang dahulu seringkali terperosok ke dalam masalah dan kini menderita kanser kulit leher tetap menjadi raja pop dunia. Perancangannya pun Julai tahun ini Mikaeel Jackson akan mengadakan konsert besar seluruh dunia hingga Februari 2010. Harapan kita supaya Jacko menjadi muslim mualaf sejati setanding Yusuf Islam.



4 comments:

shinigamiheromi23 said...

Michael Jackson.....ada...pengaruh besar .

kalau dia berdakwah.....pakai lagu pun dah

cukup.....saya rasa kalau dia berdakwah...ramai yang masuk islam....

maliza said...

Pembetuan......Jermaine.....bukan ke abang MJ.....bukan kakaknya

Editor SIMAAS, said...

Dewasa ini telah menyaksikan telah byk org ternama didunia memilih islam sebagai agama yg benar serta mampu membawa kesejahteraan dan ketenangan kpd manusia. Ingatlah janji Allah Islam akan pasti menang.

Editor SIMAAS, said...

Ya betul..Jermaine abg kpd MJ bkn kakak.
Terima kasih Maliza atas pembtln.

Related Posts with Thumbnails