Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Monday, June 8, 2009

Surau Darul Muttaqqin

(Suasana Ketika Malam Markaz)


(Ruang Dewan)


(Bangunan Surau)


(Surau Darul Muttaqqin dari pandangan jauh)


Jemaah Tabligh Kuching yang dulunya menggunakan Masjid India Kuching sebagai markas sementara, dan kini sudah memliki markaz tetap sendiri. Dengan menggunakan modal permulaan bernilai lebih kurang RM 100,000.00 dari tabung terkumpul jemaah sendiri sekarang telah berjaya mendirikan sebuah surau yang mampu menempatkan lebih 100 orang jemaah pada satu masa.

Manakala dewan pula dapat menampung lebih kurang 200 jemaah pada satu masa. Pembinaan pertama ini hanyalah sebahagian keluasan tanah yang dimiliki oleh jemaah ini dimana mereka telah berjaya membeli tanah dikawasan berkenaan dengan luas keseluruhan adalah 4 ekar.

Selebihnya cita-cita jemaah ialah ingin mendirikan Pusat Islam dikawasan berkenaan secara berperingkat-peringkat bergantung kepada modal terkumpul untuk masa yang akan datang.
Kini markas berkenaan bergiat aktif dengan program-program yang berkaitan.

Antara lain ialah:
Setiap sabtu malam ahad – Malam markas
Setiap selasa malam rabu – mesyuarat jemaah

Kini markas berkenaan telah didaftarkan secara rasmi dengan diberi nama Surau Darul Muttaqqin. Surau ini telah mula beroperasi sepertimana surau ditempat lain seperti solat lima waktu dan beberapa program imarah yang lain mulai Mac 2009. Lebih membanggakan dimana hampir setiap minggu jemaah dapat dibentuk dan dikeluarkan yang mula beroperasi disini.

Lokasi surau ini adalah berdekatan Taman Lavender dan Taman Petronesa II Jalan Depo.


Nota:
Istima' terdekat akan diadakan pada 13 dab 14 Jun 2009 di Markaz ini dimana kehadiran ahli jemaah dijangka lebih kurang 1000 orang. Terdapat beberapa program jualan turut dilangsungkan pada tempoh berkenaan.

2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum..

Mohon pencerahan..

Unknown said...

Assalamualaikum..saya ingin bersama anda semua untuk mendalami ilmu agama..

Related Posts with Thumbnails