Rakan SIMAAS anda!

PETIKAN HADIS

Posting Terbaru!

Posting Terbaru!

Thursday, August 6, 2009

Peluang Perawat Islam RnD Virus H1N1

“Saya berharap mendapat peluang dari KKM untuk menguji secara TRO apakah selsema babi H1N1 adalah serangan virus yang sebenarnya adalah jin. Mudah2an hasrat saya dimakbulkan ALLAH sebelum epedimik ini tidak dapat dikawal lagi”
-Petikan Kata-kata Ustaz Abdul Majid, AKRINE-

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Wabak selesema babi atau influenza A (H1N1) di negara ini hari ini mencatatkan empat lagi kes kematian, kes kematian tertinggi dalam sehari.Sebanyak 16 lagi kes baru turut dikesan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berkata, angka terbaru itu menjadikan jumlah keseluruhan kes H1N1 meningkat kepada 1,476 kes dengan 12 kematian sejak ia mula dikesan di negara ini.

Katanya, semua kes terbaru yang dilaporkan hari ini merupakan jangkitan tempatan. 10 daripadanya merupakan kejadian daripada tiga kluster baru dan enam kes terpencil.
Beliau berkata, tiga kematian yang dilaporkan juga adalah kes terpencil.
Tiga kes kematian terbaru itu dilaporkan berlaku di Melaka dan seorang lagi di Hospital Batu Pahat:

*Daripada tiga kanak-kanak yang mati di Melaka, seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun mempunyai sejarah jangkitan saluran pernafasan kronik.
*Seorang lagi mangsa ialah kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun yang mengalami kegagalan buah pinggang kronik.
*Mangsa ketiga, seorang pemuda berusia 20 tahun yang menghidap asma kronik dimasukkan ke Hospital Melaka, Ahad lalu dengan simptom demam, batuk dan sesak nafas sejak 31 Julai lalu.
*Seorang mangsa lagi ialah kanak-kanak lelaki berusia enam tahun yang meninggal dunia di Hospital Batu Pahat awal pagi ini.

Sehingga kini sebanyak 193,686 kes dengan 1,361 kematian telah dilaporkan di 171 negara.
Mohd. Ismail berkata, tiga lagi negara iaitu Grenada, Kiribati dan Tokelau menjadi lokasi terbaru penularan wabak H1N1 itu di seluruh dunia. Katanya, mereka yang mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan hendaklah segera mendapatkan rawatan di klinik atau hospital berdekatan.

Beliau berkata, rawatan itu berkesan mengubati pesakit dengan jangkitan virus H1N1 dalam tempoh 24 jam selepas dijangkiti. ''Selepas menerima rawatan, pesakit hendaklah berada di rumah dan mengurangkan pergaulan serta menjaga kebersihan diri,'' katanya
Sumber:Utusan Malaysia

No comments:

Related Posts with Thumbnails